El lied més casolà: els concerts domèstics de lied a la Barcelona del primer franquisme
Document Type
Master's final project
Resum
Els concerts domèstics han estat una realitat freqüent en la història musical i social de Barcelona, sobretot al segle XX. Durant el primer franquisme (1939-1959), la ciutat gaudia d’un important nombre de domicilis que en celebraven concerts, i el lied era un gènere interpretat amb freqüència. Mitjançant el cicle “El Lied a través del temps”, dut a terme a casa de Josep Bartomeu durant el curs 1949-1950, ens aproximarem a la realitat musical de la postguerra barcelonina, a l’activitat cultural desenvolupada dins les cases burgeses d’esquena al règim, i a una nova faceta professional d’alguns artistes implicats. Ens hi acompanyaran classicistes, romàntics, nacionalistes i dodecafònics, presentats per Conxita Badia, Bartomeu Bardají, Ma. Teresa Balcells i Enriqueta Garreta, entre molts d’altres. Una aproximació diferent a la Barcelona postbèl·lica.Resumen
Los conciertos caseros han sido una realidad frecuente en la historia musical y social de Barcelona, sobre todo en el siglo XX. Durante el primer franquismo (1939-1959), la ciudad gozaba de un importante número de domicilios que los celebraban, y el lied era un género interpretado con frecuencia. Mediante el ciclo “El Lied a través del temps” [“El Lied a lo largo del tiempo”], llevado a cabo en casa de Josep Bartomeu durante el curso 1949-1950, nos aproximaremos a la realidad musical de la posguerra barcelonesa, a la actividad cultural desarrollada dentro de las casas burguesas, de espaldas al régimen, y a una nueva faceta profesional de algunos artistas implicados. Nos acompañarán clasicistas, románticos, nacionalistas y dodecafónicos, presentados por Conxita Badia, Bartomeu Bardají, Ma. Teresa Balcells y Enriqueta Garreta, entre muchos otros. Una aproximación distinta a la Barcelona posbélica.Abstract
Domestic concerts in the 20th century have been an interesting part of the musical and social history of Barcelona. During the first two decades of Franco’s regime (1939-1959), the city enjoyed quite a few concerts held in private houses, and the Germanic lied was frequently performed there. Following the cycle “El Lied a través del temps” [“Lied through the ages”], performed at the house of Josep Bartomeu over the 1949–1950 season, we will approach the musical reality of the post-war period. We will observe the cultural activity developed independently inside the bourgeois houses, and we will discover new angles of the artists’ careers. Therefore, we will go along with classicists, romantics, nationalists, and dodecaphonists, presented by Conxita Badia, Bartomeu Bardají, Ma. Teresa Balcells, and Enriqueta Garreta, among many others. A different approach to that period.Author
Language
Catalan
Publication date
2016-07Extension
76 p.
Subject (LEMAC)
Keywords
Recommended citation
This citation was generated automatically.
Documents to download
This item appears in the following Collection(s)
- ESM sèrie - TFM [24]
Rights
Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Related Items
Displaying related items by Title and Subject.
-
Descobrim els clarinetistes de Barcelona: de la segona meitat del segle XIX fins la Guerra Civil
Carceller i Gallardo, Roser (2015-07-06)La finalitat d’aquest Projecte Fi de Grau és descobrir els clarinetistes que hi havia a Barcelona des de la segona meitat del segle XIX fins a la Guerra Civil, tant a nivell d’intèrprets com a nivell ...La finalidad de este Proyecto Fin de Grado es descubrir los clarinetistas que había en Barcelona desde la segunda mitad del siglo XIX hasta la Guerra Civil, tanto a nivel de intérpretes como a nivel de ...The purpose of this graduation project is to discover the clarinetists active in Barcelona from the mid-nineteenth century until the Civil War, both as performers and as teachers. In addition, we aimed ... -
El vincle entre la música vocal i instrumental de J. Brahms: anàlisi musical i semiòtica dels seus Opp. 2, 3, 6 i 7
Varas Rosés, Eric (2019-06)Aquest treball gira entorn de l’obra primerenca del compositor Johannes Brahms. S’hi estudia la relació entre l’obra per a veu i piano i la de piano solista. Concretament, s’hi presenten un conjunt ...Este trabajo se centra en la obra de juventud del compositor Johannes Brahms. Se estudia la relación entre la obra para voz y piano y la de piano solista. Concretamente, se llevan a cabo un conjunto de ...This work focuses on the early compositions of the composer Johannes Brahms. It examines the relationship between his works for voice and piano and those for solo piano. Specifically, a set of semiotic ... -
Una lectura feminista del primer moviment del Concert per a violí de Txaikovski
Riera Guerrero, Laura (2019-06)En aquest treball he volgut submergir-me en els estudis de gènere relacionats amb la música, enfocant-ho a la musicologia feminista com a camp d’estudi i relacionant-ho amb el meu àmbit d’interpretació ...En este trabajo he querido sumergirme en los estudios de género relacionados con la música, centrándolo en la musicología feminista como campo de estudio y poniéndolo en relación con mi ámbito: la ...In this project, I have tried to dive into gender studies related to music, focusing on feminist musicology as a field of study and relating it to my area of expertise, classical and contemporary violin ...





