El lied més casolà: els concerts domèstics de lied a la Barcelona del primer franquisme
Tipus de document
Treball fi de màster
Resum
Els concerts domèstics han estat una realitat freqüent en la història musical i social de Barcelona, sobretot al segle XX. Durant el primer franquisme (1939-1959), la ciutat gaudia d’un important nombre de domicilis que en celebraven concerts, i el lied era un gènere interpretat amb freqüència. Mitjançant el cicle “El Lied a través del temps”, dut a terme a casa de Josep Bartomeu durant el curs 1949-1950, ens aproximarem a la realitat musical de la postguerra barcelonina, a l’activitat cultural desenvolupada dins les cases burgeses d’esquena al règim, i a una nova faceta professional d’alguns artistes implicats. Ens hi acompanyaran classicistes, romàntics, nacionalistes i dodecafònics, presentats per Conxita Badia, Bartomeu Bardají, Ma. Teresa Balcells i Enriqueta Garreta, entre molts d’altres. Una aproximació diferent a la Barcelona postbèl·lica.Resumen
Los conciertos caseros han sido una realidad frecuente en la historia musical y social de Barcelona, sobre todo en el siglo XX. Durante el primer franquismo (1939-1959), la ciudad gozaba de un importante número de domicilios que los celebraban, y el lied era un género interpretado con frecuencia. Mediante el ciclo “El Lied a través del temps” [“El Lied a lo largo del tiempo”], llevado a cabo en casa de Josep Bartomeu durante el curso 1949-1950, nos aproximaremos a la realidad musical de la posguerra barcelonesa, a la actividad cultural desarrollada dentro de las casas burguesas, de espaldas al régimen, y a una nueva faceta profesional de algunos artistas implicados. Nos acompañarán clasicistas, románticos, nacionalistas y dodecafónicos, presentados por Conxita Badia, Bartomeu Bardají, Ma. Teresa Balcells y Enriqueta Garreta, entre muchos otros. Una aproximación distinta a la Barcelona posbélica.Abstract
Domestic concerts in the 20th century have been an interesting part of the musical and social history of Barcelona. During the first two decades of Franco’s regime (1939-1959), the city enjoyed quite a few concerts held in private houses, and the Germanic lied was frequently performed there. Following the cycle “El Lied a través del temps” [“Lied through the ages”], performed at the house of Josep Bartomeu over the 1949–1950 season, we will approach the musical reality of the post-war period. We will observe the cultural activity developed independently inside the bourgeois houses, and we will discover new angles of the artists’ careers. Therefore, we will go along with classicists, romantics, nationalists, and dodecaphonists, presented by Conxita Badia, Bartomeu Bardají, Ma. Teresa Balcells, and Enriqueta Garreta, among many others. A different approach to that period.Autor/a
Col·laboradors/ores
Llengua
Català
Data de publicació
2016-07Extensió
76 p.
Matèries (LEMAC)
Paraules clau
Citació recomanada
Aquesta citació s'ha generat automàticament.
Documents per descarregar
Aquest element apareix en la col·lecció o col·leccions següent(s)
- ESM sèrie - TFM [24]
Drets
Excepte que s'indiqui una altra cosa, la llicència de l'ítem es descriu com http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Ítems relacionats
Mostrant ítems relacionats per Títol i Matèria.
-
Descobrim els clarinetistes de Barcelona: de la segona meitat del segle XIX fins la Guerra Civil
Carceller i Gallardo, Roser (2015-07-06)La finalitat d’aquest Projecte Fi de Grau és descobrir els clarinetistes que hi havia a Barcelona des de la segona meitat del segle XIX fins a la Guerra Civil, tant a nivell d’intèrprets com a nivell ...La finalidad de este Proyecto Fin de Grado es descubrir los clarinetistas que había en Barcelona desde la segunda mitad del siglo XIX hasta la Guerra Civil, tanto a nivel de intérpretes como a nivel de ...The purpose of this graduation project is to discover the clarinetists active in Barcelona from the mid-nineteenth century until the Civil War, both as performers and as teachers. In addition, we aimed ... -
Una lectura feminista del primer moviment del Concert per a violí de Txaikovski
Riera Guerrero, Laura (2019-06)En aquest treball he volgut submergir-me en els estudis de gènere relacionats amb la música, enfocant-ho a la musicologia feminista com a camp d’estudi i relacionant-ho amb el meu àmbit d’interpretació ...En este trabajo he querido sumergirme en los estudios de género relacionados con la música, centrándolo en la musicología feminista como campo de estudio y poniéndolo en relación con mi ámbito: la ...In this project, I have tried to dive into gender studies related to music, focusing on feminist musicology as a field of study and relating it to my area of expertise, classical and contemporary violin ... -
Performances subterrànies: relacions socio-corporals en les situacions diàries de performance musical del metro de Barcelona
García-Albea Sánchez-Casas, Clàudia (2019-06)Aquest treball és un recorregut observacional, experimental i analític pel fenomen dels i les músics del metro de Barcelona. Hem situat la investigació en el marc de la pràctica urbana i ens hem centrat ...Este trabajo es un recorrido observacional, experimental y analítico por el fenómeno de las y los músicos del metro de Barcelona. Hemos situado la investigación en el marco de la práctica urbana y nos ...This paper is an observational, experimental, and analytic journey through the phenomenon of Barcelona’s subway musicians. The research takes place within the framework of urban practice, focusing on ...





