Les relacions entre les estructures formals de la música i el llenguatge : el cas de la semicadència en l'estructura formal del període paral·lel
Document Type
Project / Final year job or degree
Resum
Aquest treball explora, des d’una perspectiva generativa de l’anàlisi de l’harmonia tonal, el modelatge formal de la semicadència, particularment quan va seguida d’un reinici en la tònica. Prenent la referència de com la teoria lingüística generativa analitza la interacció entre els dominis sintàctic i prosòdic del llenguatge, el problema de la forma del període paral·lel s’emmarcarà en termes d’interfície entre l’estructura harmònica i l’estructura agrupativa. Assumint una anàlisi de subordinació per a la representació sintàctica (harmònica) de la forma del període paral·lel, proposarem una restricció d’alineament entre l’harmonia i l’estructura agrupativa, segons la qual les tòniques de ramificació esquerra requereixen ser inici de grup i les de ramificació dreta requereixen ser final de grup. L’emergència de dominants en posició final de grup (i, per tant, de les semicadències) abans de reinicis de tònica serà una conseqüència natural de la intervenció d’aquesta restricció d’alineament, en interacció amb restriccions de bona formació agrupativa que són potencialment compartides amb el domini prosòdic del llenguatge.Resumen
Este trabajo explora, desde una perspectiva generativa del análisis de la armonía tonal, el modelaje formal de la semicadencia, particularmente cuando va seguida de un reinicio en la tónica. Tomando la referencia de cómo la teoría lingüística generativa analiza la interacción entre los dominios sintáctico y prosódico del lenguaje, el problema de la forma del periodo paralelo se enmarcará en términos de interfaz entre la estructura armónica y la estructura agrupativa. Asumiendo un análisis de subordinación para la representación sintáctica (armónica) de la forma del periodo paralelo, propondremos una restricción de alineamiento entre la armonía y la estructura agrupativa, según la cual las tónicas de ramificación izquierda requieren ser inicio de grupo y las de ramificación derecha requieren ser final de grupo. La emergencia de dominantes en posición final de grupo (y, por tanto, de las semicadencias) antes de reinicios de tónica será una consecuencia natural de la intervención de esta restricción de alineamiento, en interacción con restricciones de buena formación agrupativa que son potencialmente compartidas con el dominio prosódico del lenguaje.Abstract
This work explores, within a generative framework for the analysis of tonal harmony, the formal modelling of the half cadence, particularly when it involves a tonic restart after the dominant interruption. Taking the reference of how linguistic generative theory analyzes the interaction between the syntactic and prosodic domains of language, the problem of the parallel period form will be framed in terms of the interface between harmonic structure and grouping structure. Assuming a subordination approach to the syntactic (harmonic) representation of the parallel period form, an alignment constraint between harmony and grouping will be proposed, according to which left-branching tonics are required to be group-initial and right-branching tonics are required to be group-final. The emergence of group-final dominants (i.e., half cadences) before tonic restarts will be a natural consequence of the intervention of this harmony-grouping alignment constraint, in interaction with grouping well-formedness constraints that are potentially shared with the prosodic domain of language.Author
Language
Catalan
Publication date
2022-06Extension
36 p.
Subject (LEMAC)
Keywords
Recommended citation
This citation was generated automatically.
Documents to download
TFG Oriol Quintana Sanfeliu.pdf
2.815Mb
This item appears in the following Collection(s)
- ESM sèrie - TFG [237]
Rights
Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Related Items
Displaying related items by Title and Subject.
-
El vincle entre la música vocal i instrumental de J. Brahms: anàlisi musical i semiòtica dels seus Opp. 2, 3, 6 i 7
Varas Rosés, Eric (2019-06)Aquest treball gira entorn de l’obra primerenca del compositor Johannes Brahms. S’hi estudia la relació entre l’obra per a veu i piano i la de piano solista. Concretament, s’hi presenten un conjunt ...Este trabajo se centra en la obra de juventud del compositor Johannes Brahms. Se estudia la relación entre la obra para voz y piano y la de piano solista. Concretamente, se llevan a cabo un conjunto de ...This work focuses on the early compositions of the composer Johannes Brahms. It examines the relationship between his works for voice and piano and those for solo piano. Specifically, a set of semiotic ... -
Performances subterrànies: relacions socio-corporals en les situacions diàries de performance musical del metro de Barcelona
García-Albea Sánchez-Casas, Clàudia (2019-06)Aquest treball és un recorregut observacional, experimental i analític pel fenomen dels i les músics del metro de Barcelona. Hem situat la investigació en el marc de la pràctica urbana i ens hem centrat ...Este trabajo es un recorrido observacional, experimental y analítico por el fenómeno de las y los músicos del metro de Barcelona. Hemos situado la investigación en el marco de la práctica urbana y nos ...This paper is an observational, experimental, and analytic journey through the phenomenon of Barcelona’s subway musicians. The research takes place within the framework of urban practice, focusing on ...





