dc.contributor | Escola Superior de Música de Catalunya | |
dc.contributor | Margarit, Josep | |
dc.contributor.author | Quintana Sanfeliu, Oriol | |
dc.date.accessioned | 2024-12-06T17:43:12Z | |
dc.date.accessioned | 2024-12-09T12:46:55Z | |
dc.date.accessioned | 2025-03-14T11:14:25Z | |
dc.date.available | 2024-12-06T17:43:12Z | |
dc.date.available | 2024-12-09T12:46:55Z | |
dc.date.available | 2025-03-14T11:14:25Z | |
dc.date.issued | 2022-06 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12694/7035 | |
dc.description.abstract | Aquest treball explora, des d’una perspectiva generativa de l’anàlisi de l’harmonia tonal, el
modelatge formal de la semicadència; particularment, quan va seguida d’un reinici en la
tònica. Prenent la referència de com la teoria lingüística generativa analitza la interacció
entre els dominis sintàctic i prosòdic del llenguatge, el problema de la forma del període
paral·lel s’emmarcarà en termes d’interfície entre l’estructura harmònica i l’estructura
agrupativa. Assumint una anàlisi de subordinació per a la representació sintàctica
(harmònica) de la forma del període paral·lel, proposarem una restricció d’alineament
entre l’harmonia i l’estructura agrupativa, segons la qual les tòniques de ramificació
esquerra requereixen ser inici de grup, i les de ramificació dreta requereixen ser final de
grup. L’emergència de dominants en posició final de grup (i, per tant, de les
semicadències) abans de reinicis de tònica serà una conseqüència natural de la intervenció
d’aquesta restricció d’alineament, en interacció amb restriccions de bona formació
agrupativa que són potencialment compartides amb el domini prosòdic del llenguatge. | cat |
dc.description.abstract | Este trabajo explora, desde una perspectiva generativa del análisis de la armonía tonal, el
modelaje formal de la semicadencia; particularmente, cuando va seguida de un reinicio en
la tónica. Tomando la referencia de cómo la teoría lingüística generativa analiza la
interacción entre los dominios sintáctico y prosódico del lenguaje, el problema de la forma
del periodo paralelo se enmarcará en términos de interfaz entre la estructura armónica y
la estructura agrupativa. Asumiendo un análisis de subordinación para la representación
sintáctica (armónica) de la forma del periodo paralelo, propondremos una restricción de
alineamiento entre la armonía y la estructura agrupativa, según la cual las tónicas de
ramificación izquierda requieren ser inicio de grupo, y las de ramificación derecha
requieren ser final de grupo. La emergencia de dominantes en posición final de grupo (y,
por tanto, de las semicadencias) antes de reinicios de tónica será una consecuencia natural
de la intervención de esta restricción de alineamiento, en interacción con restricciones de
buena formación agrupativa que son potencialmente compartidas con el dominio
prosódico del lenguaje. | spa |
dc.description.abstract | This work explores, within a generative framework of analysis of tonal harmony, the
formal modeling of the half cadence; particularly, that involving a tonic restart after the
dominant interruption. Taking the reference of how linguistic generative theory analyzes
the interaction between the syntactic and the prosodic domains of language, the problem
of the parallel period form will be framed in terms of the interface between harmonic
structure and grouping structure. Assuming a subordination approach on the syntactic
(harmonic) representation of the parallel period form, an alignment constraint between
harmony and grouping will be proposed, according to which left-branching tonics are
required to be group-initial, and right-branching tonics are required to be group-final. The
emergence of group-final dominants (i.e. half cadences) before tonic restarts will be a
natural consequence of the intervention of this harmony-grouping alignment constraint, in
interaction with grouping well-formedness constraints that are potentially shared with
the prosodic domain of language. | eng |
dc.format.extent | 36 p. | cat |
dc.language.iso | cat | cat |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | |
dc.source | RECERCAT (Dipòsit de la Recerca de Catalunya) | |
dc.title | Les relacions entre les estructures formals de la música i el llenguatge | cat |
dc.type | info:eu-repo/semantics/bachelorThesis | cat |
dc.rights.accessLevel | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.embargo.terms | cap | cat |
dc.subject.lemac | Música i llenguatge | |
dc.subject.lemac | Harmonia | |
dc.subject.lemac | Anàlisi harmònica (Música) | |
dc.subject.lemac | Anàlisi musical | |
dc.subject.lemac | Lingüística | |
dc.subject.lemac | Melodia | |
dc.subject.lemac | Teoria musical | |
dc.subject.lemac | Gramàtica comparada i general -- Subordinació | |