Las cuerdas del violín barroco
Tipo de documento
Proyecto / Trabajo fin de carrera o de grado
Resum
Les cordes són un element clau per a la pràctica històrica del violí. Malgrat això, no ha sobreviscut cap als nostres dies, per la qual cosa és necessària una investigació interdisciplinària per a conèixer com haurien pogut arribar a ser. En aquest treball presento un estat de la qüestió que reflecteix tot allò que he pogut aprendre dels diferents estudis que s'han realitzat al respecte. En primer lloc, exposo la problemàtica de la interpretació organològica i els seus diferents postulats. Prossegueixo amb un resum d'aquells aspectes de la física que m'han semblat rellevants en referència a les cordes del violí. Finalment, descric tot el que he pogut llegir dels investigadors sobre els tipus de cordes, llur procés de fabricació, gruixos, tensions, etc. Malgrat tot l'aprés, concloc constatant la impossibilitat de conèixer com van ser les cordes del passat, ja que mai ho sabrem amb certesa. Tot i això, el fet d'intentar apropar-nos a aquest utòpic coneixement es requisit i mostra de compromís com a intèrprets de la música històrica.Resumen
Las cuerdas son un elemento clave para la práctica histórica del violín. Sin embargo, no ha sobrevivido ninguna a nuestros días, por lo que es necesaria una investigación interdisciplinar para conocer cómo hubieran podido ser. En este trabajo presento un estado de la cuestión que refleja todo lo que he podido aprender de los diferentes estudios que se han realizado al respecto. En primer lugar, expongo la problemática de la interpretación organológica y sus diferentes postulados. Prosigo con un resumen de aquellos aspectos de la física que he juzgado relevantes en referencia a las cuerdas del violín. Finalmente, describo cuanto he podido leer de los investigadores sobre los tipos de cuerda, su proceso de fabricación, calibres, tensiones, etc. Pese a todo lo aprendido, concluyo constatando la imposibilidad de conocer cómo fueron las cuerdas del pasado, pues nunca lo sabremos con certeza. Sin embargo, intentar acercarnos a este utópico conocimiento es requisito y muestra de compromiso como intérpretes de la música histórica.Abstract
Strings are a fundamental part of the historical violin performance. However, none of them has survived to the present, so an interdisciplinary investigation is necessary just to know a little about them. In this work I present a state of the question that shows all I’ve been able to learn from the different studies done. First, I expose the organology interpretation problems and its different positions. Then I summarize the physical aspects I considered relevant to violin strings. Finally, I describe all I could read from the different kind of strings, manufacturing processes, gauges, tensions, etc. Despite all I’ve learned, I conclude by stating that it’s actually impossible to know for certain know how early strings were, it’s impossible to check it. Nevertheless, trying to approach this utopic knowledge is a requisite and a commitment demonstration as historically informed musicians.Autor/a
Lengua
Castellano
Fecha de publicación
2019-06Extensión
84 p.
Materias (LEMAC)
Palabras clave
Documentos para descargar
1.422Mb
Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)
- ESM sèrie - TFG [237]
Derechos
Excepto si se señala otra cosa, la licencia del ítem se describe como http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Ítems relacionados
Mostrando ítems relacionados por Título y Materia.
-
L'ús de la costella en el violí : una facilitat o un obstacle de la interpretació?
Bugliari Renzi, Elena (2021-06)Avui en dia la majoria dels violinistes utilitzen la costella, però en la primera meitat del segle XX la majoria tocaven sense. Perquè hi ha hagut aquest canvi? Quins avantatges i desavantatges comporta? ...Nowadays most violinists use the shoulder rest; however, in the first half of the 20th century, most of them played the violin without it. Why did this change happen? What are the advantages and ...A día de hoy la mayoría de violinistas utilizan la almohadilla, sin embargo, en la primera mitad del siglo XX la mayoría tocaban sin ella.¿Por qué ha habido este cambio? ¿Qué ventajas o ... -
La Cantata a Europa a l’entorn del segle XVIII: música da camera italiana del Barroc tardà
Valls i Puig, Anna (2013-07-23)La cantata "da camera" italiana va tenir la seva màxima esplendor durant el segle XVII i principis del XVIII. A partir de l’anàlisi d’obres de quatre compositors (Albinoni, Scarlatti, Caldara i Vivaldi) ...The Italian cantata "da camera" had its golden age during the seventeenth century and the beginning of the eighteenth. Through the analysis of the works of four composers (Albinoni, Scarlatti, Caldara ...La cantata "da camera" italiana tuvo su máximo esplendor durante el siglo XVII y principios del XVIII. A partir del análisis de obras de cuatro compositores (Albinoni, Scarlatti, Caldara y Vivaldi) se ... -
Interpretación versus ejecución: redescubriendo el lenguaje de la música
Moukarzel Ortega, Camila (2013-07-17)“Interpretació versus Execució” és un projecte que pretén assentar les bases per al plantejament d’una versió pròpia i informada d’obres de diferents estils musicals – barroc, clàssic, romàntic i ...“Interpretació versus Execució” is a project that is intended to set the foundation of the musician's approach to different musical styles – baroque, classical, romantic and contemporary - as well as ...“Interpretación versus Ejecución” es un proyecto que pretende sentar las bases para el planteamiento de una versión propia e informada de obras de diferentes estilos musicales. Se presta especial atención ...





