Pathétique Sonata : a study of musical aspects in subjection of aesthetic aims
Document Type
Master's final project
Abstract
This study makes an attempt to capture some of the aesthetic ideas prospering in the latter half of the eighteenth century and investigates in what way these are possibly being manifested in different musical aspects in Beethoven's early work, and most specifically in his eight sonata, often referred to as the Pathétique sonata. Beginning the first chapter with an introduction to aesthetic notions in Beethoven's age, the second chapter is mostly concerned with anecdotes regarding the Pathétique sonata. Further the third chapter exhibits possible influences between Cherubini, Beethoven and Wagner, and the last three chapters treat different musical and aesthetic aspects like Beethoven's relation to the C minor tonality, the German Sturm und Drang movement, and finally some parallels that can be found between literature and music.
Este estudio intenta captar algunas de las ideas estéticas que prosperaban en la segunda mitad del siglo XVIII e investiga de qué manera estas ideas posiblemente se manifestaban en diferentes aspectos musicales en las primeras composiciones de Beethoven, y más específicamente en su octava sonata para piano, conocida como la sonata Pathétique. El primer capítulo empieza con una introducción a los conceptos estéticos en la época de Beethoven. El segundo capítulo se concentra sobre todo en anécdotas relativas a la sonata Pathétique. El tercer capítulo presenta las posibles influencias entre Cherubini, Beethoven y Wagner y los últimos tres capítulos tratan diferentes aspectos musicales y estéticos, como la relación de Beethoven con la tonalidad do menor, el movimiento Sturm und Drang y finalmente algunos paralelismos que se pueden encontrar entre la literatura y la música.
Aquest estudi intenta captar algunes de les idees estètiques que prosperaven en la segona meitat del segle XVIII i investiga de quina manera aquestes idees possiblement es manifestaven en diferents aspectes musicals en les primeres composicions de Beethoven, i més específicament en la seva vuitena sonata per piano, coneguda com la sonata Pathétique. El primer capítol comença amb una introducció als conceptes estètics en l'època de Beethoven. El segon capítol es concentra sobretot en anècdotes relatives a la sonata Pathétique. El tercer capítol presenta les possibles influències entre Cherubini, Beethoven i Wagner i els últims tres capítols tracten diferents aspectes musicals i estètics, com la relació de Beethoven amb la tonalitat do menor, el moviment Sturm und Drang i finalment alguns paral · lelismes que es poden
trobar entre la literatura i la música.
Author
Language
English
Publication date
2015-02-19Extension
50 p.
Subject (LEMAC)
Documents to download
1.868Mb
This item appears in the following Collection(s)
- ESM sèrie - TFG i TFM [250]
Rights
Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/
Related Items
Displaying related items by Title and Subject.
-
El vincle entre la música vocal i instrumental de J. Brahms : una anàlisi musical i semiòtica dels seus Opp. 2,3,6 i 7
Varas Rosés, Eric (2019-06)Aquest treball gira entorn de l'obra primerenca del compositor Johannes Brahms. S'hi estudia la relació entre l'obra per a veu i piano i la de piano solista. Concretament, s'hi ofereixen un conjunt ...Este trabajo gira alrededor de la obra de juventud del compositor Johannes Brahms. Se estudia la relación que existe entre la obra para voz y piano y la de piano solista. Concretamente, se llevan a cabo ...This work is focused on the early work of the composer Johannes Brahms. It studies the relation that exists between his compositions for voice and piano and those written for solo piano. In a more ... -
Diferencias de articulación entre Franz Schubert y Robert Schumann : una aproximación a la Sonata para arpeggione D.821 y las Märchenbilder op.113
García Perals, Jorge (2021-06)Este trabajo nace del deseo de establecer una relación entre mi Trabajo Final de Grado y mi Recital Final de Grado. La elección de las obras de mi Recital Final, que son la Sonata para arpeggione D. 821 ...Aquest treball neix del desig d'establir una relació entre el meu Treball Final de Grau i el meu Recital Final de Grau. L'elecció de les obres del meu Recital Final, que són la Sonata per a arpeggione ...This dissertation is born from the desire to establish a relationship between my Final Degree Project and my Final Degree Recital. The choice of the pieces of my Final Recital, which are the Arpeggione ... -
Seguidilles, fandangos i boleros a les sonates ibèriques per tecla dels compositors Domenico Scarlatti, José de Nebra i Antoni Soler
Cabiró Berenguer, Ariadna (2015-03-02)Aquest projecte neix amb la finalitat d’oferir una perspectiva sobre les sonates ibèriques de les dècades centrals del segle XVIII, i en concret dels cèlebres compositors Domenico Scarlatti, José de ...Este proyecto nace con la finalidad de ofrecer una perspectiva sobre las sonatas ibéricas de las décadas centrales del siglo XVIII, concretamente de los célebres compositores Domenico Scarlatti, José ...This project has the aim to offer a perspective about the iberian sonates of the XVIIIth century, specially those written by Domenico Scarlatti, José de Nebra and Antoni Soler, and based in some of the ...