Amors, peregrines i ronya : estudi d'un cançoner d'Olesa de Montserrat
Tipus de document
Projecte/Treball fi de carrera o de grau
Resum
Aquest TFG està dedicat a l’estudi d’un cançoner manuscrit (FBB.Manuscrit.12) localitzat a l’Arxiu Parroquial d’Olesa de Montserrat, per contextualitzar-lo històricament, així com localitzar melodies dels tons indicats en alguns títols (“al to de”) amb la intenció d’unir-les amb les lletres. Gràcies a l’estudi des de la perspectiva literària, la localització de cançoners similars i l’estudi de l’origen dels tons (danses i tonadillas), hem pogut situar el repertori en la tradició literària i musical del segle XVIII-inicis del XIX i també localitzar diverses melodies. Una anàlisi mètrica dels textos i una anàlisi formal i melòdica-rítmica dels tons ens ha permès oferir propostes d’unió amb sis de les lletres. Finalment s’ofereix una reflexió sobre l’encaix del repertori amb l’ideal romàntic de la música tradicional catalana expressada en les primeres publicacions sobre música popular.
Este TFG está dedicado al estudio de un cancionero manuscrito (FBB.Manuscrit.12) localizado en el Archivo Parroquial de Olesa de Montserrat, para contextualizarlo históricamente, así como localizar melodías de los tonos indicados en algunos títulos (“al
to de”) con la intención de unirlas con las letras. Gracias al estudio desde la perspectiva literaria, la localización de cancioneros similares y el estudio del origen de los tonos (danzas y tonadillas), hemos podido situar el repertorio en la tradición literaria y musical del siglo XVIII-inicios del XIX y también localizar varias melodías. Un análisis métrico de los textos y un análisis formal y melódico-rítmico de los tonos nos han permitido ofrecer propuestas de unión con seis de las letras. Finalmente se ofrece una reflexión sobre el encaje del repertorio con el ideal romántico de la música tradicional catalana expresada en las primeras publicaciones sobre música popular.
This TFG studies a manuscript songbook (FBB.Manuscrit.12) located in Arxiu Parroquial d’Olesa de Montserrat, to contextualize it historically, as well as to locate melodies of the indicated tones in some titles (“al to de”) with the aim of joining them with lyrics. Thanks to the study done from a literary perspective, from the location of similar songbooks and the study of the tone’s origin (dances and tonadillas), we have been able to situate the repertoire in the literary and musical tradition of the 18th century-beginning of the 19th and also to locate several melodies. A metric analysis of the lyrics and a formal and melodic-rhythmic analysis of the tones have given us the possibility to offer union proposals with six of the texts. Finally, we offer a reflection on the repertoire and the romantic ideal of traditional Catalan music expressed in the first publications on folk music.
Autor/a
Llengua
Català
Data de publicació
2019-06Extensió
130 p.
Matèries (LEMAC)
Documents per descarregar
7.853Mb
Aquest element apareix en la col·lecció o col·leccions següent(s)
- ESM sèrie - TFG i TFM [250]
Drets
Excepte que s'indiqui una altra cosa, la llicència de l'ítem es descriu com http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Ítems relacionats
Mostrant ítems relacionats per Títol i Matèria.
-
La dualidad de Robert Schumann : genio y locura, una gran simbiosis
Sansano Navarro, Alba (2015-07-14)El artista romántico es la inspiración, la locura, la pasión. Es el genio, el visionario, el incomprendido. En este trabajo, se personifican todas estas características en una sola figura, la de Robert ...L’artista romàntic és la inspiració, la bogeria, la passió. És el geni, el visionari, l’incomprès. En aquest treball, es personifiquen totes aquestes característiques en una única figura, la de Robert ...The romantic artist is the inspiration, the madness, the passion. He is the genius, the visionary, misunderstood. In this thesis, all these characteristics are personified in Robert Schumann’s character ... -
El vincle entre la música vocal i instrumental de J. Brahms : una anàlisi musical i semiòtica dels seus Opp. 2,3,6 i 7
Varas Rosés, Eric (2019-06)Aquest treball gira entorn de l'obra primerenca del compositor Johannes Brahms. S'hi estudia la relació entre l'obra per a veu i piano i la de piano solista. Concretament, s'hi ofereixen un conjunt ...Este trabajo gira alrededor de la obra de juventud del compositor Johannes Brahms. Se estudia la relación que existe entre la obra para voz y piano y la de piano solista. Concretamente, se llevan a cabo ...This work is focused on the early work of the composer Johannes Brahms. It studies the relation that exists between his compositions for voice and piano and those written for solo piano. In a more ... -
Més enllà de la cobla : el repertori per a tenora en formacions simfòniques
Rodríguez Malé, Rosa Maria (2019-06)El repertori simfònic per a tenora és un camp molt desconegut entre els intèrprets d'aquest instrument i poc estudiat des del punt de vista musicològic. Tot i això, tot feia pensar que hi havia d'haver ...El repertorio sinfónico para tenora es un campo muy desconocido entre los intérpretes de este instrumento y poco estudiado des del punto de vista musicológico. Aun así, todo apuntaba a que debía de haber ...The symphonic repertoire for tenora is a very unknown field among the performers of this instrument and little studied from the musicological point of view. However, everything meant that there was to ...