Els himnes litúrgics en les tabulatures ibèriques del segle XVI
Document Type
Project / Final year job or degree
Resum
A començaments del segle XVI, en una època en la qual la diòcesi de Toledo era l’entitat eclesiàstica més important d’Espanya, el Cardenal Cisneros va ordenar imprimir una sèrie de llibres. Aquestes foren les primeres fonts que involucraven les melodies toledanes en el ritu francoromà, i foren editades amb l’objectiu d’esdevenir un model per a totes les esglésies subordinades a aquesta diòcesi, tot i que probablement la seva transcendència traspassà aquests límits. Aquests impresos, entre els quals trobem l’Intonarium Toletanum, van esdevenir una font de referència per a molts compositors espanyols de l’època. A partir de la hipòtesi que probablement Antonio de Cabezón, músic al servei de la cort espanyola, va arribar a conèixer aquestes melodies, el nostre propòsit és establir, mitjançant l’anàlisi sistemàtica de l’Intonarium Toletanum i dels himnes continguts en les “Obras de música para tecla, arpa y vihuela”, si Cabezón va poder basar-se en les melodies de l’Intonarium Toletanum per a la composició dels seus himnes.Resumen
A comienzos del siglo XVI, en una época en la cual la diócesis de Toledo era la entidad eclesiástica más importante de España, el Cardenal Cisneros ordenó imprimir una serie de libros. Estas fueron las primeras fuentes impresas que involucraban las melodías toledanas en el rito romano-franco, y fueron editadas con el objetivo de ser un modelo para todas las iglesias subordinadas a esta diócesis, aunque probablemente su trascendencia traspasó estos límites. Estos impresos, entre los cuales encontramos el Intonarium Toletanum, acabaron siendo una fuente de referencia para muchos compositores españoles de la época. A partir de la hipótesis de que probablemente Antonio de Cabezón, músico al servicio de la corte española, llegó a conocer estas melodías, nuestro objetivo es establecer, mediante el análisis sistemático del Intonarium Toletanum y los himnos contenidos en las “Obras de música para tecla, arpa y vihuela”, si Cabezón pudo basarse en las melodías del Intonarium Toletanum para la composición de sus himnos.Abstract
In the early sixteenth century, when the Diocese of Toledo was the most important ecclesiastical entity in Spain, Cardinal Cisneros ordered the printing of a series of books. These were the first printed sources to include Toledan melodies in the Franco-Roman rite and were intended to serve as a model for all churches subordinate to this diocese, although their influence likely extended beyond these limits. Among these sources is the Intonarium Toletanum, which became a reference for many Spanish composers of the period. Based on the hypothesis that Antonio de Cabezón, a musician in the service of the Spanish court, may have known these melodies, this study aims to determine, through a systematic analysis of the Intonarium Toletanum and the hymns contained in the “Obras de música para tecla, arpa y vihuela”, whether Cabezón could have drawn on the melodies of the Intonarium Toletanum in composing his own hymns.Author
Language
Catalan
Publication date
2017-11-24Extension
254 p.
Subject (LEMAC)
Keywords
Recommended citation
This citation was generated automatically.
Documents to download
PF Irene Hernández Barrios.pdf
13.32Mb
This item appears in the following Collection(s)
- ESM sèrie - TFG [237]
Rights
Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Related Items
Displaying related items by Title and Subject.
-
El piano francès dels segles XX i XXI : una breu investigació per al disseny d'un repertori de concert
Farré Rozada, Laura (2015-07-06)Aquest projecte pretén estudiar les aportacions de Messiaen, Dutilleux i Boulez en l’escriptura pianística, analitzant-ne la transcendència en el terreny interpretatiu actual. Per tal d’assolir aquest ...Este proyecto pretende realizar un estudio acerca de las aportaciones de Messiaen, Dutilleux y Boulez en la escritura para piano, analizando su trascendencia en el terreno interpretativo actual. Con tal ...The main goal of this project is to study the contributions of Messiaen, Dutilleux, and Boulez to piano literature and to analyze their significance in contemporary performance practice. With this aim ... -
El bajón tapado: aproximació a una tècnica interpretativa oblidada
Llofriu Prohens, Antoni (2021-06) -
El uso de la trompa en las catedrales gallegas: una visión generalizada de las capillas de música en Galicia y el papel de la trompa como instrumento integrante en las mismas entre los siglos XIV y XIX
Vidal Rodríguez, Ismael (2015-07-09)Durant poc més d’un segle d’investigacions sobre les capelles musicals a les catedrals peninsulars, i concretament a Galícia, s’ha recopilat informació important sobre la música en aquest context. Així ...Durante algo más de un siglo de investigaciones sobre las capillas musicales en las catedrales peninsulares, y concretamente en Galicia, se ha recopilado información importante acerca de la música en ...For more than a century, researchers have been studying the importance of the horn in the chapels of Galicia. The horn has always held a privileged position in chapel and cathedral music for both ...





