Ressituant l'intèrpret: la interpretació musical a partir dels escrits de Roland Barthes
Document Type
Project / Final year job or degree
Resum
“Ressituant l’intèrpret” replanteja els límits de la interpretació musical en l’àmbit de la música clàssica a partir dels escrits de Roland Barthes. Si bé les reflexions barthesianes representen un punt de partida, la investigació documental ha estat volgudament interdisciplinària per copçar les influències polièdriques de la filosofia, la lingüística, la musicologia i la recerca artística sobre els esmentats límits. La presència de la música en el pensament i la vida de Roland Barthes provoca que conceptes com el text, la lectura i l’escriptura esdevinguin de gran aplicabilitat en el terreny de la interpretació musical. A través de la crítica a l’autoria, Barthes proposa una aproximació a la interpretació antitècnica, des del cos i amb l’amateurisme com a ideal.Resumen
“Resituando la/el intérprete” replantea los límites de la interpretación musical en el ámbito de la música clásica a partir de los escritos de Roland Barthes. Si bien las reflexiones barthesianas representan un punto de partida, la investigación documental ha sido intencionadamente interdisciplinar, con el fin de mostrar las influencias poliédricas de la filosofía, la lingüística, la musicología y la investigación artística sobre los límites mencionados. La presencia de la música en el pensamiento y la vida de Roland Barthes provoca que conceptos como el texto, la lectura y la escritura cobren una gran aplicabilidad en el terreno de la interpretación musical. Mediante la crítica a la autoría, Barthes propone una aproximación a la interpretación antitécnica, desde el cuerpo y con el amateurismo como ideal.Abstract
"Reframing the performer" reconsiders the limits of musical performance within the classical music field through Roland Barthes’ writings. While Barthesian reflections represent a starting point, documentary research has been intentionally interdisciplinary in order to show the multifaceted influences of philosophy, linguistics, musicology, and artistic exploration on the previously mentioned limits. The significance of music in Roland Barthes’ thoughts and his life helps frame reading, writing, and text as concepts tightly related to the sphere of music performance. Through his critique of authorship, Barthes suggests an anti-technical approach to performance that is based on the body, maintaining amateurism as an ideal.Author
Language
Catalan
Publication date
2022-06Extension
43 p.
Subject (LEMAC)
Keywords
Recommended citation
This citation was generated automatically.
Documents to download
1.246Mb
This item appears in the following Collection(s)
- ESM sèrie - TFG [237]
Rights
Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Related Items
Displaying related items by Title and Subject.
-
L'intèrpret com a transeünt d'una promenade espaciotemporal : l'espacialitat en la música : del temps al so
Guerra López, Gerard (2017-06)Aquest treball suggereix l’existència d’una assumpció implícita de la consciència d’espai en la interpretació musical. A través de l’espacialitat del so, la música assoleix la seva doble condició de ...El presente trabajo sugiere la existencia de una asunción implícita de la conciencia de espacio en la interpretación musical. A través de la espacialidad del sonido, la música alcanza su doble condición ...The aim of this paper is to suggest the existence of an implicit assumption of a consciousness of space in musical interpretation – often called performance. By means of the spatiality of sound, music ... -
El tenor sui generis: dos tenores rossinianos
Yanes Ortega, Yauci (2015-07-14)Aquest projecte estudia la trajectòria i les característiques de dos tenors de l'època de Rossini: Andrea Nozzari i Giovanni David. Tots dos van participar en l'estrena d'òperes com Otello i La donna ...Este proyecto estudia la trayectoria y las características de dos tenores de la ópera de Rossini: Andrea Nozzari y Giovanni David. Ambos participaron en el estreno de óperas como Otello y La donna del ...This project studies the trajectory and characteristics of two tenors from Rossini’s operas: Andrea Nozzari and Giovanni David. Both performed in operas including Otello and La donna del lago throughout ... -
Construyendo una interpretación: del texto escrito al discurso sonoro
Ureña Peñalva, Belén (2018-06)El present treball proposa la implantació d'un pla d'estudi estructurat per aconseguir millorar el rendiment interpretatiu. Les estratègies aplicades han tingut en compte factors psicològics, fisiològics ...El presente trabajo propone la implantación de un plan de estudio estructurado para lograr mejorar el rendimiento interpretativo. Las estrategias aplicadas han tenido en cuenta factores psicológicos, ...This work proposes the implementation of a structured study plan to improve the performance ability. The strategies applied have taken into account psychological, physiological, and instrumental factors ...





