Ressituant l'intèrpret : la interpretació musical a partir dels escrits de Roland Barthes
Document Type
Project / Final year job or degree
Abstract
“Ressituant l’intèrpret” replanteja els límits de la interpretació musical en l’àmbit de la
música clàssica a partir dels escrits de Roland Barthes. Si bé les reflexions barthesianes
representen un punt de partida, la investigació documental ha estat volgudament
interdisciplinària per copsar les influències polièdriques de la filosofia, la lingüística, la
musicologia i la recerca artística sobre els esmentats límits.
La presència de la música en el pensament i vida de Roland Barthes provoca que
conceptes com el text, la lectura i l’escriptura esdevinguin de gran aplicabilitat en el
terreny de la interpretació musical. A través de la crítica a l’autoria, Barthes proposa una
aproximació a la interpretació antitècnica, des del cos i amb l’amateurisme com ideal.
“Resituando la/el intérprete” replantea los límites de la interpretación musical en el
ámbito de la música clásica a partir de los escritos de Roland Barthes. Si bien las
reflexiones barthesianas representan un punto de partida, la investigación documental ha
sido intencionadamente interdisciplinar, con el fin de mostrar las influencias poliédricas
de la filosofía, la lingüística, la musicología y la investigación artística sobre los límites
mencionados.
La presencia de la música en el pensamiento y vida de Roland Barthes provoca que
conceptos como el texto, la lectura y la escritura cobren una gran aplicabilidad en el
terreno de la interpretación musical. Mediante la crítica a la autoría, Barhtes propone una
aproximación a la interpretación anti-técnica, desde el cuerpo y con el amateurismo como ideal.
"Reframing the performer" reconsiders the limits of musical performance within the
classical music field through Roland Barthes’ writings. While Barthesian reflections
represent a starting point, documentary research has been intentionally interdisciplinary
in order to show the polyhedral influences of philosophy, linguistics, musicology, and
artistic exploration on the previously mentioned limits.
The significance of music in Roland Barthes’ thoughts and life helps framing reading,
writing, and text, as concepts tightly related to the sphere of music performance. Through
his critique of authorship, Barthes suggests an antitechnical approach to performance
which is based on the body, maintaining amateurism as an ideal.
Author
Language
Catalan
Publication date
2022-06Extension
43 p.
Subject (LEMAC)
Documents to download
1.246Mb
This item appears in the following Collection(s)
- ESM sèrie - TFG i TFM [250]
Rights
Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Related Items
Displaying related items by Title and Subject.
-
El tenor sui generis : dos tenores rossinianos
Yanes Ortega, Yauci (2015-07-14)Aquest projecte estudia la trajectòria i les característiques de dos tenors de l'època de Rossini: Andrea Nozzari i Giovanni David. Tots dos van participar a l'estrena d'òperes com Otello i La donna del ...Este proyecto estudia la trayectoria y las características de dos tenores de la ópera de Rossini: Andrea Nozzari y Giovanni David. Ambos participaron en el estreno de óperas como Otello y La donna del ...This project studies the trajectory and characteristics of two tenors from Rossini’s Opera: Andrea Nozzari and Giovanni David. Both performed in operas including Otello and La Donna del Lago throughout ... -
Una mirada a l'escola pianística catalana
Sánchez i Calonge, Carles (2015-07-08)L’objecte d’estudi d’aquest treball és l’Escola pianística catalana des del tombant de segle XIX fins a principi del XX. L’interès principal és conèixer i determinar si existeix una línia pedagògica ...El objetivo de estudio de este trabajo es la Escuela Pianística Catalana desde la segunda mitad del siglo XIX hasta principios del XX. El interés principal se ha basado en conocer y determinar si existe ...The area of study of this research has been the Catalan Piano School from the second half of the nineteenth century to the early twentieth century. The main interest is to know and determine if there ... -
L'intèrpret com a transeünt d'una promenade espaciotemporal
Guerra López, Gerard (2017-06)Aquest treball suggereix l’existència d’una assumpció implícita de la consciència d’espai en la interpretació musical. A través de l’espacialitat del so, la música assoleix la seva doble condició de ...El presente trabajo sugiere la existencia de una asunción implícita de la conciencia de espacio en la interpretación musical. A través de la espacialidad del sonido, la música alcanza su doble condición ...The aim of this paper is to suggest the existence of an implicit assumption of a conscience of Space in musical interpretation –often called performance. By means of the spatiality of sound, Music reaches ...