Música d’Amèrica Llatina del segle XX : el piano a l’Argentina, al Brasil i a Cuba
Tipo de documento
Proyecto / Trabajo fin de carrera o de grado
Resumen
No podem pensar en una tradició musical llatinoamericana si no és a partir de la relació i confrontació de les cultures indígenes, africanes i europees, enteses des de la colonització fins a corrents immigratoris posteriors. El que es coneix com a nacionalisme musical va molt més enllà de les limitades barreres d'una nació o de la utilització de melodies i ritmes trets del folklore; consisteix en tot un procés de difusió i d'assimilació que sí que ens fa possible parlar d'unes produccions sonores pròpies, en aquest cas argentines, cubanes o brasileres. Enmig d'aquest context, els compositor llatinoamericans de música culta han hagut de fer una difícil elecció entre la música europea i la dels seus propis països, elecció que mitjançant aquest treball m'agradaria destacar.
No podemos pensar en una tradición musical latinoamericana si no es a partir de la relación y confrontación de las culturas indígenas, africanas y europeas, entendidas desde la colonización hasta las corrientes inmigratorias posteriores. Lo que
se conoce como nacionalismo musical va más allá de las limitadas barreras de una nación, o de la utilización de melodías y ritmos sacados del folclore; consiste en todo un proceso de difusión y de asimilación que sí que nos hace posible hablar de unas producciones sonoras propias, en este caso argentinas, cubanas o brasileñas. En medio de este contexto, los compositores latinoamericanos de música culta han tenido que hacer una difícil elección entre la música europea y la de sus propios países, elección que mediante este trabajo me gustaría destacar.
In order to understand the Latin American musical tradition, we need to have a close look at the connections and relationships that have taken place among the Indigenous, African and European cultures from the colonization till the later migratory flows. What has been known as Musical Nationalism goes beyond the limited barriers of a nation, or of the use of melodies and rhythms taken from folklore; it consists of a diffusion and assimilation process that makes it possible to talk of sonorous works of their own, as in this case they would be Argentinian, Cuban, or Brazilian. In this context, Latin American intellectual music composers had to make a difficult choice between the European music and that of their own countries; a choice that I would like to emphasize by means of this essay.
Autor/a
Lengua
Catalán
Fecha de publicación
2013-07-10Extensión
57 p.
Materias (LEMAC)
Documentos para descargar
1.229Mb
Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)
- ESM sèrie - TFG i TFM [250]
Derechos
Excepto si se señala otra cosa, la licencia del ítem se describe como http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/
Ítems relacionados
Mostrando ítems relacionados por Título y Materia.
-
El piano francès dels segles XX i XXI : una breu investigació per al disseny d'un repertori de concert
Farré Rozada, Laura (2015-07-06)Aquest projecte pretén estudiar les aportacions de Messiaen, Dutilleux i Boulez en l’escriptura pianística, analitzant-ne la transcendència en el terreny interpretatiu actual. Per tal d’assolir aquest ...Este proyecto pretende realizar un estudio acerca de las aportaciones de Messiaen, Dutilleux y Boulez en la escritura para piano, analizando su trascendencia en el terreno interpretativo actual. Con tal ...The main goal of this project relays on studying the contributions of Messiaen, Dutilleux and Boulez to the piano literature, analysing its significance nowadays in performance terms. With these targets ... -
Nikolai Medtner : melodies oblidades de la música russa de la primera meitat del segle XX
Romero Barber, Patricia (2015-07-27)El present projecte és fruit del meu desig d’aprofundir sobre la figura del compositor i pianista Nikolai Medtner i la seva obra per a piano, centrant-me sobretot en el que són les seves peces més ...Este proyecto es fruto de mi deseo de profundizar sobre la figura del compositor y pianista Nikolai Medtner y su obra para piano, centrándome sobre todo en las que son sus piezas más originales y ...This project is the result of my desire to go into detail about the composer and pianist Nikolai Medtner and his piano works, focusing special attention on his most original and representative compositions, ... -
Cantant entre guerres : música coral per a veus blanques a França i Catalunya a principis del segle XX
Niubò Peludero, Emmanuel (2013-07-17)Aquest treball busca definir algunes característiques comunes d'obres musicals escrites a principis del segle XX per compositors francesos i catalans per a cor de veus blanques, mitjançant l'estudi de ...Ce travail cherche à dégager des caratéristiques communes entre des oeuvres écrites au début du XXème siècle par des compositeurs français et catalans pour un choeur de voix blanches, a travers l'étude ...This work intends to define some common characteristics in musical pieces written at the beginning of the 20th century by french and catalan composers for a female or children voices chorus, by studying ...Este trabajo busca definir algunas características comunes de obras musicales escritas a principios del siglo XX por compositores franceses y catalanes para coro de voces blancas, mediante el estudio ...