Implementació d'una aproximació musical a l'anàlisi tímbrica del so: un programari prototip per al compositor i per a l'intèrpret
Document Type
Project / Final year job or degree
Resum
El timbre és un paràmetre acústic complex que encara no s’entén completament. Donat el seu caràcter multidimensional, és difícil definir el timbre d’un so amb dades científiques objectives. S’ha implementat un prototip de programari que permet l’anàlisi en temps real d’algunes de les característiques tímbriques més recurrents de sons mantinguts produïts per instruments de corda. Aquesta eina informàtica s’ha desenvolupat amb els llenguatges de programació Pure Data i Processing, amb l’objectiu de detectar dimensions com la brillantor, el flux espectral, la compactació i la sorollositat tímbrica. El component pràctic d’aquest treball s’ha complementat amb un resum de l’evolució dels estudis tímbrics més rellevants i l’actual estat de la qüestió amb relació a aquest terreny. Aquest programari pot ser d’interès per a diversos sectors musicals i de recerca, i pot incentivar la creació de composicions basades en el timbre.Resumen
El timbre es un parámetro acústico complejo que aún no se comprende completamente. Dado su carácter multidimensional, es difícil definir el timbre de un sonido con datos científicos objetivos. Se ha implementado un prototipo de software que posibilita el análisis en tiempo real de algunas características tímbricas más recurrentes de sonidos mantenidos producidos por instrumentos de cuerda. Esta herramienta informática se ha desarrollado con los lenguajes de programación Pure Data y Processing, con el objetivo de detectar dimensiones como el brillo, el flujo espectral, la compactación y el ruido tímbrico. La componente práctica de este trabajo se ha complementado con un resumen de la evolución de los estudios tímbricos más relevantes y el actual estado de la cuestión en relación a este campo. Este software puede ser de interés para varios sectores musicales y de investigación, y puede incentivar la creación de composiciones basadas en el timbre.Abstract
Timbre is a complex acoustic parameter that is still not completely understood. Due to its multidimensional character, it is difficult to define the timbre of a sound with objective scientific data. The author has implemented a software prototype to enable real-time analysis of some of the most recurrent timbre characteristics of the sustained sounds produced by string instruments. This software tool has been developed with the programming languages Pure Data and Processing, in order to detect timbre parameters such as brightness, spectral flux, compactedness, and noisiness. The practical component of the paper is complemented with a review of the evolution of the most relevant timbre investigations and the current state of knowledge concerning this field. This software may be of interest to a vast array of musical and research fields, and may stimulate the creation of timbre-based compositions.Author
Language
Catalan
Publication date
2018-06Extension
39 p.
Subject (LEMAC)
Keywords
Recommended citation
This citation was generated automatically.
Documents to download
1.959Mb
This item appears in the following Collection(s)
- ESM sèrie - TFG [237]
Rights
Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Related Items
Displaying related items by Title and Subject.
-
Influència de la relació intèrpret - compositor en la interpretació d'una obra musical: aproximació pràctica basada en l'experiència personal
Braojos López, Víctor (2018-06)Què pensaria Beethoven si ens sentís interpretar les seves Sonates per a piano? Com hauria variat la nostra visió i interpretació d’aquestes si l’haguéssim pogut conèixer de primera mà i haguéssim pogut ...¿Qué pensaría Beethoven si nos escuchara interpretar sus Sonatas para piano? ¿Cómo hubiera cambiado nuestra visión e interpretación de éstas si lo hubiéramos podido conocer de primera mano y hubiésemos ...What would Beethoven think if he heard our performance of his piano Sonatas? How would our interpretation of these have changed if we could have met him personally and discussed some performative aspects ... -
L'intèrpret com a transeünt d'una promenade espaciotemporal : l'espacialitat en la música : del temps al so
Guerra López, Gerard (2017-06)Aquest treball suggereix l’existència d’una assumpció implícita de la consciència d’espai en la interpretació musical. A través de l’espacialitat del so, la música assoleix la seva doble condició de ...El presente trabajo sugiere la existencia de una asunción implícita de la conciencia de espacio en la interpretación musical. A través de la espacialidad del sonido, la música alcanza su doble condición ...The aim of this paper is to suggest the existence of an implicit assumption of a consciousness of space in musical interpretation – often called performance. By means of the spatiality of sound, music ... -
Relació entre el repertori per a orgue i els instruments des del punt de vista de l'intèrpret: una guia per a afrontar l'elecció del repertori adient en cada cas
Seguí Mercadal, Joan (2018-06)El fet que els organistes no puguin tenir un instrument propi, gran i transportable fa que constantment calgui seleccionar un repertori diferent per a cada instrument. Quins elements cal tenir en compte ...El hecho de que los organistas no puedan tener un instrumento propio, grande y transportable hace que sea necesario seleccionar un repertorio distinto para cada instrumento. ¿Qué elementos se deben tener ...An organist cannot own or transport a large private organ. Therefore, an organist must constantly select different works for different instruments. Which elements should be taken into consideration ...





