Implementació d'una aproximació musical a l'anàlisi tímbrica del so : un programari prototip per al compositor i per a l'intèrpret
Document Type
Project / Final year job or degree
Abstract
El timbre és un paràmetre acústic complex que encara no s’entén completament. Donat el seu caràcter multidimensional, és difícil de definir el timbre d’un so amb dades científiques objectives. S’ha implementat un prototip de programari que permet l’anàlisi en temps real d’algunes de les característiques tímbriques més recurrents de sons mantinguts produïts per instruments de corda. Aquesta eina informàtica s’ha desenvolupat amb els llenguatges de programació Pure Data i Processing amb
l’objectiu de detectar dimensions com la brillantor, el flux espectral, la compactació i la sorollositat tímbrica. El component pràctic d’aquest treball s’ha complementat amb un resum de l’evolució dels estudis tímbrics més rellevants i l’actual estat de la qüestió en relació a aquest terreny. Aquest programari pot ser d’interès per a diversos sectors musicals i de recerca i pot incentivar la creació de composicions basades en el timbre.
El timbre es un parámetro acústico complejo que aún no se comprende completamente. Dado su carácter multidimensional, es difícil de definir el timbre de un sonido con datos científicos objetivos. Se ha implementado un prototipo de software que posibilita el análisis a tiempo real de algunas características tímbricas más recurrentes de sonidos mantenidos producidos por instrumentos de cuerda. Esta herramienta informática se ha desarrollado con los lenguajes de programación Pure Data y Processing con el objetivo de detectar dimensiones como el brillo, el flujo espectral, la compactación y el ruido tímbrico. La componente práctica de este trabajo se ha complementado con un resumen de la evolución de los estudios tímbricos más relevantes y el actual estado de la cuestión en relación a este campo. Este software puede ser de interés para varios sectores
musicales y de investigación y puede incentivar la creación de composiciones basadas en el timbre.
Timbre is a complex acoustic parameter that is still not completely understood. Due to its multidimensional character, it is difficult to define the timbre of a sound with scientific objective data. The author implements a software prototype to enable an analysis in real time of some of the most recurrent timbre characteristics of the sustained sounds produced by string instruments. This software tool has been developed with the programming languages Pure Data and Processing in order to detect timbre
parameters such as brightness, spectral flux, compactedness and noisiness. The practical component of the paper is complemented with a review of the evolution of the most relevant timbre investigations and the current state of knowledge concerning this field. This programme may be of interest to a vast array of musical and research fields and may stimulate the creation of timbre-based compositions.
Author
Language
Catalan
Publication date
2018-06Extension
39 p.
Subject (LEMAC)
Documents to download
1.959Mb
This item appears in the following Collection(s)
- ESM sèrie - TFG i TFM [250]
Rights
Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Related Items
Displaying related items by Title and Subject.
-
Influència de la relació intèrpret - compositor en la interpretació d'una obra musical : aproximació pràctica basada en l'experiència personal
Braojos López, Víctor (2018-06)Què pensaria Beethoven si ens sentís interpretar les seves Sonates per a piano? Com hauria variat la nostra visió i interpretació d’aquestes si l’haguéssim pogut conèixer de primera mà i haguéssim pogut ...¿Qué pensaría Beethoven si nos escuchara interpretar sus Sonatas para piano? ¿Cómo hubiera cambiado nuestra visión y interpretación de éstas si lo hubiéramos podido conocer de primera mano y hubiésemos ...What would Beethoven think if he listened to our performance of his piano Sonatas? How would our idea and performance of these have changed supposing we could have met him personally and talk about some ... -
De la metodologia a la pràctica : anàlisi de les metodologies d'ensenyament musical i elaboració d'una proposta metodològica per a la pràctica docent en l'àmbit del llenguatge musical a les escoles de música
Launes Molón, Victor (2015-07-07)Aquest treball vol ser una revisió d'algunes de les principals metodologies desenvolupades al llarg del segle XX per l'ensenyament del llenguatge musical. Aquesta revisió serà completada amb una anàlisi ...Este trabajo quiere ser una revisión de algunas de las principales metodologías desarrolladas a lo largo del siglo XX pera la enseñanza del lenguaje musical. Esta revisión se completará con un análisis ...This academic work main purpose is to look back at some of the most used music methods developed during the twentieth century. It continues with a comparative analysis between different philosophical ... -
Las dos versiones de la Cuarta Sinfonía de Robert Schumann : primer caso de revisión de una sinfonía por parte del propio compositor
Beriso Ros, Pedro Manuel (2011-12-20)La Cuarta Sinfonía de Robert Schumann ha sido una obra clave del repertorio orquestal desde su triunfal estreno en 1853, considerándose una de las mejores creaciones del compositor. Sin embargo no es ...La Quarta Simfonia de Robert Schumann ha estat una obra clau del repertori orquestral des de la seva triomfal estrena l'any 1853, considerant-se una de les millors creacions del compositor. No obstant, ...Robert Schumann's 4th Symphony has been a keystone of the orchestral repertoire ever since its triumphal premiere in 1853, being considered as one his best creations. However, what is not so well known ...