Influència de la relació intèrpret - compositor en la interpretació d'una obra musical : aproximació pràctica basada en l'experiència personal


Document Type
Project / Final year job or degree
Abstract
Què pensaria Beethoven si ens sentís interpretar les seves Sonates per a piano? Com hauria variat la nostra visió i interpretació d’aquestes si l’haguéssim pogut conèixer de primera mà i haguéssim pogut comentar amb ell alguns aspectes interpretatius? Aquest treball gira al voltant d’un dels temes que considero més importants pel paradigma d’intèrpret del s. XXI: la relació intèrpret – compositor i la seva influència en la interpretació. A partir d’un primer estudi històric, a tall de base teòrica, i l’establiment d’unes hipòtesis (o respostes interpretatives “tipus” en funció de la relació), he realitzat una aproximació pràctica basada en l’experiència personal, treballant amb tres dels compositors més rellevants del panorama musical del país obres escrites per a l’ocasió, per tal de verificar, refutar o matisar la validesa d’aquestes hipòtesis inicials.
¿Qué pensaría Beethoven si nos escuchara interpretar sus Sonatas para piano? ¿Cómo hubiera cambiado nuestra visión y interpretación de éstas si lo hubiéramos podido conocer de primera mano y hubiésemos podido comentar con él algunos aspectos interpretativos? Este trabajo gira alrededor de uno de los temas que considero más importantes del paradigma de intérprete en el s.XXI: la relación intérprete – compositor y su influencia en la interpretación. A partir de un primer estudio histórico, a modo de base teórica, y el establecimiento de unas hipótesis (o respuestas interpretativas “tipo” en función de la relación), he realizado una aproximación práctica basada en la experiencia personal, trabajando con tres de los compositores más relevantes dentro del panorama musical del país obras escritas para la ocasión, para verificar, refutar o matizar la validez de estas hipótesis iniciales.
What would Beethoven think if he listened to our performance of his piano Sonatas? How would our idea and performance of these have changed supposing we could have met him personally and talk about some performative aspects? This essay addresses one of the most important topics in 21st century performer paradigm: the performer – composer relationship and its influence on performance. From an initial historical research, as somehow a theoretical base, and the statement of the hypothesis (or standardised performative responses depending on the type of relationship), I have conducted a practical approach based on personal experience, working with three of the most relevant composers in the national panorama works that have been commissioned for this occasion, in order to verify, reject or tinge the validity of these initial hypothesis.
Author
Language
Catalan
Publication date
2018-06Extension
38 p.
Subject (LEMAC)
Documents to download
This item appears in the following Collection(s)
- ESM sèrie - TFG i TFM [250]
Rights
Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
Related Items
Displaying related items by Title and Subject.
-
Implementació d'una aproximació musical a l'anàlisi tímbrica del so : un programari prototip per al compositor i per a l'intèrpret
Garcia Ginjaume, Carla (2018-06)El timbre és un paràmetre acústic complex que encara no s’entén completament. Donat el seu caràcter multidimensional, és difícil de definir el timbre d’un so amb dades científiques objectives. S’ha ...El timbre es un parámetro acústico complejo que aún no se comprende completamente. Dado su carácter multidimensional, es difícil de definir el timbre de un sonido con datos científicos objetivos. Se ha ...Timbre is a complex acoustic parameter that is still not completely understood. Due to its multidimensional character, it is difficult to define the timbre of a sound with scientific objective data. The ... -
De la metodologia a la pràctica : anàlisi de les metodologies d'ensenyament musical i elaboració d'una proposta metodològica per a la pràctica docent en l'àmbit del llenguatge musical a les escoles de música
Launes Molón, Victor (2015-07-07)Aquest treball vol ser una revisió d'algunes de les principals metodologies desenvolupades al llarg del segle XX per l'ensenyament del llenguatge musical. Aquesta revisió serà completada amb una anàlisi ...Este trabajo quiere ser una revisión de algunas de las principales metodologías desarrolladas a lo largo del siglo XX pera la enseñanza del lenguaje musical. Esta revisión se completará con un análisis ...This academic work main purpose is to look back at some of the most used music methods developed during the twentieth century. It continues with a comparative analysis between different philosophical ... -
L'intèrpret com a transeünt d'una promenade espaciotemporal
Guerra López, Gerard (2017-06)Aquest treball suggereix l’existència d’una assumpció implícita de la consciència d’espai en la interpretació musical. A través de l’espacialitat del so, la música assoleix la seva doble condició de ...El presente trabajo sugiere la existencia de una asunción implícita de la conciencia de espacio en la interpretación musical. A través de la espacialidad del sonido, la música alcanza su doble condición ...The aim of this paper is to suggest the existence of an implicit assumption of a conscience of Space in musical interpretation –often called performance. By means of the spatiality of sound, Music reaches ...