Dies Irae, la seqüència perdurable: anàlisi i comparació de diferents lectures de la seqüència gregoriana en la història de la música


Document Type
Project / Final year job or degree
Abstract
La seqüència gregoriana Dies Irae s'ha convertit en un material musical àmpliament utilitzat per compositors per dotar d'un significat concret a la seves obres. Però a mesura que han passat el segles es pot determinar que l'objectiu que han tingut els compositors en voler incloure una referència a aquesta seqüència ha variat notablement. En aquest treball tracto de demostrar quins canvis hi ha hagut segons l'època i el compositor, ja sigui des del punt de vista conceptual com des del punt de vista tècnic tot analitzant obres de moments i estils diferents, parant atenció a sis obres concretes que o tenen importància a causa de la seva influència o la seva singularitat. Alhora, exposo com tot això m'ha influït per compondre obres que estiguin relacionades amb el Dies Irae i amb la música al voltant de la mort.
The Gregorian Dies Irae sequence has become a musical material widely used by composers to give a concrete meaning to his works. But over time it can be determined that the objective composers have in wanting to include a reference to that sequence has significantly changed. In this work I try to show what changes have been depending on the time and the composer, either from a conceptual point of view and from the technical point of view, analyzing works of different times and styles, with focus on six specific works that are important because of their influence or their uniqueness. At the same time, I discuss how all this has influenced me to compose works that are related to the Dies Irae and the music around death.
La secuencia gregoriana Dies Irae se ha convertido en un material musical ampliamente utilizado por compositores para dotar de un significado concreto a sus obras. Pero con el paso del tiempo se puede determinar que el objetivo que han tenido los compositores en querer incluir una referencia a dicha secuencia ha variado notablemente. En este trabajo trato de demostrar qué cambios han habido según la época y el compositor, ya sea desde el punto de vista conceptual cómo desde el punto de vista técnico, analizando obras de momentos y estilos diferentes, con especial atención a seis obras concretas que o tienen importancia a causa de su influencia o de su singularidad. En el mismo tiempo, expongo cómo todo ésto me ha influido para componer obras que estén relacionadas con el Dies Irae y con la música al rededor de la muerte.
Author
Language
Catalan
Publication date
2015-07-09Extension
72 p.
Subject (LEMAC)
Documents to download
This item appears in the following Collection(s)
- ESM sèrie - TFG i TFM [250]
Rights
Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/
Related Items
Displaying related items by Title and Subject.
-
Construyendo una interpretación: del texto escrito al discurso sonoro
Ureña Peñalva, Belén (2018-06)El presente trabajo propone la implantación de un plan de estudio estructurado para conseguir mejorar el rendimiento interpretativo. Las estrategias aplicadas han tenido en cuenta factores psicológicos, ...El present treball proposa la implantació d'un pla d'estudi estructurat per aconseguir millorar el rendiment interpretatiu. Les estratègies aplicades han tingut en compte factors psicològics, fisiològics ...This work proposes the implementation of a structured study plan to improve the capacity of performance. The strategies applied have taken into account psychological, physiological and instrumental ... -
La Cantata a Europa a l’entorn del segle XVIII : música da camera italiana del Barroc tardà
Valls i Puig, Anna (2013-07-23)La cantata da camera italiana va tenir el seu màxim esplendor durant el segle XVII i principis del XVIII. A partir de l’anàlisi d’obres de quatre compositors (Albinoni, Scarlatti, Caldara i Vivaldi) ...La cantata da camera italiana tuvo su máximo esplendor durante el siglo XVII y principios del XVIII. A partir del análisis de obras de cuatro compositores (Albinoni, Scarlatti, Caldara y Vivaldi) se ...Italian cantata da camera had its golden age during the seventeenth century and beginning of the eighteenth. Through the analysis of the works of four composers (Albinoni, Scarlatti, Caldara and Vivaldi) ... -
La descripció en música : des del teclat de J.S. Bach fins al piano de Debussy
Martínez Jiménez, Sabina (2013-07-16)