Dies Irae, la seqüència perdurable: anàlisi i comparació de diferents lectures de la seqüència gregoriana en la història de la música


Tipo de documento
Proyecto / Trabajo fin de carrera o de grado
Resum
La seqüència gregoriana “Dies Irae” s'ha convertit en un material musical àmpliament utilitzat per compositors per dotar d'un significat concret a les seves obres. Però, a mesura que han passat els segles, es pot determinar que l'objectiu que han tingut els compositors en voler incloure-hi una referència a aquesta seqüència ha variat notablement. En aquest treball tracto de demostrar quins canvis hi ha hagut segons l'època i el compositor, ja sigui des del punt de vista conceptual com des del punt de vista tècnic, tot analitzant obres de moments i estils diferents, parant atenció a sis obres concretes que o bé tenen importància a causa de la seva influència o bé per la seva singularitat. Alhora, exposo com tot això m'ha influït a l’hora de compondre obres que estiguin relacionades amb el “Dies Irae” i amb la música al voltant de la mort.Resumen
La secuencia gregoriana “Dies Irae” se ha convertido en un material musical ampliamente utilizado por compositores para dotar de un significado concreto a sus obras. Pero, con el paso del tiempo, se puede determinar que el objetivo que han tenido los compositores al querer incluir una referencia a dicha secuencia ha variado notablemente. En este trabajo trato de demostrar qué cambios han sido según la época y el compositor, ya sea desde el punto de vista conceptual como desde el punto de vista técnico, analizando obras de momentos y estilos diferentes, con especial atención a seis obras concretas que o bien tienen importancia a causa de su influencia o bien por su singularidad. Asimismo, expongo cómo todo esto me ha influido para componer obras que estén relacionadas con el “Dies Irae” y con la música alrededor de la muerte.Abstract
The Gregorian “Dies Irae” sequence has become a musical material widely used by composers to give a concrete meaning to their works. However, over time, it can be observed that the objective composers have had in wanting to include a reference to that sequence has significantly varied. In this work, I attempt to show what changes have occurred depending on the time period and the composer, either from a conceptual point of view or from a technical point of view, analyzing works from different times and styles, with a focus on six specific works that are important because of their influence or their uniqueness. At the same time, I discuss how all of this has influenced me to compose works that are related to the “Dies Irae” and music associated with death.Autor/a
Lengua
Catalán
Fecha de publicación
2015-07-09Extensión
72 p.
Materias (LEMAC)
Palabras clave
Citación recomendada
Esta citación se ha generado automáticamente.
Documentos para descargar
Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)
- ESM sèrie - TFG [237]
Derechos
Excepto si se señala otra cosa, la licencia del ítem se describe como http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/
Ítems relacionados
Mostrando ítems relacionados por Título y Materia.
-
Construyendo una interpretación: del texto escrito al discurso sonoro
Ureña Peñalva, Belén (2018-06)El present treball proposa la implantació d'un pla d'estudi estructurat per aconseguir millorar el rendiment interpretatiu. Les estratègies aplicades han tingut en compte factors psicològics, fisiològics ...El presente trabajo propone la implantación de un plan de estudio estructurado para lograr mejorar el rendimiento interpretativo. Las estrategias aplicadas han tenido en cuenta factores psicológicos, ...This work proposes the implementation of a structured study plan to improve the performance ability. The strategies applied have taken into account psychological, physiological, and instrumental factors ... -
La Cantata a Europa a l’entorn del segle XVIII: música da camera italiana del Barroc tardà
Valls i Puig, Anna (2013-07-23)La cantata "da camera" italiana va tenir la seva màxima esplendor durant el segle XVII i als principis del XVIII. A partir de l’anàlisi d’obres de quatre compositors (Albinoni, Scarlatti, Caldara i ...La cantata "da camera" italiana tuvo su máximo esplendor durante el siglo XVII y a principios del XVIII. A partir del análisis de obras de cuatro compositores (Albinoni, Scarlatti, Caldara y Vivaldi), ...The Italian cantata "da camera" had its golden age during the seventeenth century and the early eighteenth century. Through the analysis of the works of four composers (Albinoni, Scarlatti, Caldara, and ... -
La descripció en música: des del teclat de J.S. Bach fins al piano de Debussy
Martínez Jiménez, Sabina (2013-07-16)







