Els aspectes que afecten la preparació per a la interpretació: breu recerca de la neurociència i la psicologia que envolten la pràctica musical
Document Type
Master's final project
Resum
La interpretació musical és una disciplina que engloba una sèrie d’aspectes tant mentals i psicològics com físics i tècnics. En aquest treball, primer es fa una contextualització i explicació de l’anatomia i de les funcions del cervell, posant un èmfasi especial en els hemisferis cerebrals i en la neuroplasticitat. Aquests dos conceptes tenen un paper crucial en l’aprenentatge i la interpretació musical, i mostren diferències entre el cervell d’un músic i el d’un no músic. Les emocions hi juguen un paper clau, així com altres aspectes físics i cognitius que s’analitzen a continuació. Tot aquest complex marc que envolta la interpretació ens porta a pensar que és necessària una preparació psicològica específica per dur a terme aquesta tasca. Aquest treball és una breu recerca centrada, sobretot, en la part psicològica i mental de la preparació per a la interpretació musical.Resumen
La interpretación musical es una disciplina que engloba una serie de aspectos tanto mentales y psicológicos como físicos y técnicos. En este trabajo, primero se hace una contextualización y explicación de la anatomía y las funciones del cerebro, poniendo especial énfasis en los hemisferios cerebrales y la neuroplasticidad. Estos dos conceptos tienen una parte crucial en el aprendizaje y la interpretación musical, con diferencias mostradas entre el cerebro de un músico respecto al de un no músico. Las emociones juegan un papel clave dentro de esta práctica, así como otros aspectos físicos y cognitivos que se analizan seguidamente. Todo este complejo marco que envuelve la interpretación, nos hace pensar que es necesaria una preparación psicológica específica para llevar a cabo esta tarea. Este trabajo es una breve investigación centrada sobre todo en la parte psicológica y mental de la preparación para la interpretación musical.Abstract
Musical performance is a discipline that encompasses a wide range of aspects — mental and psychological, as well as physical and technical. This project first provides a contextualization and explanation of the brain’s anatomy and its functions, with special emphasis on the cerebral hemispheres and neuroplasticity. These two concepts play a crucial role in both the learning process and musical performance, showing clear differences between the brain of a musician and that of a non-musician. Emotions also play a key role in this practice, as do other physical and cognitive aspects, which are analyzed below. This complex framework surrounding performance suggests that a specific psychological preparation is necessary to carry out this task. The present study is a brief research project focused mainly on the psychological and mental components of preparation for musical performance.Author
Language
Catalan
Publication date
2017-09Extension
49 p.
Subject (LEMAC)
Keywords
Recommended citation
This citation was generated automatically.
Documents to download
843.5Kb
This item appears in the following Collection(s)
- ESM sèrie - TFM [20]
Rights
Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/
Related Items
Displaying related items by Title and Subject.
-
El cervell a l’escenari: una aproximació a l’estudi del cervell, amb les implicacions que té tant per a la pràctica com per a la pedagogia de la música
Coll, Xavier, 1960- (2017-02-22)Aquest treball vol ser una aproximació a l’estudi del cervell des d’una perspectiva neurològica i psicològica, amb les implicacions que això comporta tant per a la pràctica com per a la pedagogia de la ...Este trabajo pretende ser una aproximación al estudio del cerebro, desde el punto de vista neurológico y psicológico, con las implicaciones que tiene tanto para la práctica como para la pedagogía de la ...This work aims to offer an approach to the study of the brain from both neurological and psychological perspectives, considering its implications for the practice and pedagogy of music. It seeks to ... -
L’alè del clarinet: la respiració en la interpretació musical amb el clarinet
Belmonte i Llongueras, Núria (2013-07-24)El projecte és una proposta d’exploració i reflexió personal sobre la respiració en la interpretació musical amb el clarinet i els aspectes corporals i pedagògics relacionats que fan possible l’estat ...El proyecto es una propuesta de exploración y reflexión personal sobre la respiración en la interpretación musical con el clarinete y los aspectos corporales y pedagógicos relacionados que hacen posible ...This project is a proposal for research on a personal approach to breathing in musical performance with the clarinet and the related corporal and pedagogical aspects. These aspects enable the necessary ... -
Construyendo una interpretación: del texto escrito al discurso sonoro
Ureña Peñalva, Belén (2018-06)El present treball proposa la implantació d'un pla d'estudi estructurat per aconseguir millorar el rendiment interpretatiu. Les estratègies aplicades han tingut en compte factors psicològics, fisiològics ...El presente trabajo propone la implantación de un plan de estudio estructurado para lograr mejorar el rendimiento interpretativo. Las estrategias aplicadas han tenido en cuenta factores psicológicos, ...This work proposes the implementation of a structured study plan to improve the performance ability. The strategies applied have taken into account psychological, physiological, and instrumental factors ...





