Memoritzar avui dia a l’aula de música: nous recursos en base a la investigació contemporània de la memòria


Document Type
Project / Final year job or degree
Resum
Aquest projecte final vol ser un acostament senzill, però amb voluntat de rigorositat respecte a la capacitat mnemònica en el context de l’ensenyament i l’aprenentatge musical. Bàsicament està estructurat en dos grans blocs. D’una banda, el marc teòric, el qual proporciona una visió general del funcionament de la memòria en l’àmbit neurològic, psicològic i musical, i dels tipus de memòria existents que ens podem servir per a memoritzar. De l’altra, faig una recerca sobre quin paper juga la memòria musical tant en músics formats com en nens que comencen a aprendre música. Els músics formats són representats per una mostra d’alumnes de quart curs i graduats de quatre conservatoris superiors diferents, als quals, a través d’un qüestionari, se’ls demana informació per conèixer de primera mà la seva opinió, vivències i coneixements sobre com utilitzen la memòria. Els nens en formació s’investiguen a través d’un estudi de cas amb la intenció de comprovar què suposa dissenyar activitats d’aprenentatge orientades a facilitar la capacitat de la memòria de les persones que estan començant a aprendre música.Resumen
Este proyecto final quiere ser un acercamiento sencillo, pero con voluntad de rigurosidad respecto a la capacidad mnemónica en el contexto de la enseñanza y el aprendizaje musical. Básicamente, está estructurado en dos grandes bloques. Por un lado, el marco teórico, el cual proporciona una visión general del funcionamiento de la memoria a nivel neurológico, psicológico y musical, y de los tipos de memoria existentes que nos podemos servir para memorizar. Por otro lado, hago una búsqueda sobre qué papel juega la memoria musical tanto en músicos formados como en niños que empiezan a aprender música. Los músicos formados están representados por una muestra de alumnos de cuarto curso y graduados de cuatro conservatorios superiores distintos, a los cuales, a través de un cuestionario, se les pide información para conocer de primera mano su opinión, vivencias y conocimientos sobre cómo utilizan la memoria. Los niños en formación se investigan mediante un estudio de caso, con la intención de comprobar qué supone diseñar actividades de aprendizaje orientadas a facilitar la capacidad de la memoria de las personas que están empezando a aprender música.Abstract
This final project is a simple but rigorous approach to musical memory within a learning and teaching context. Basically, the project is structured into two main blocks. On the one hand, there is the theoretical framework, which provides two main points: a general overview of memory function on a neurological, psychological, and musical level, and an overview of the types of memory that can help us memorize. On the other hand, I have conducted research on the role of musical memory in both trained musicians and children who are beginning to learn music. Trained musicians are represented by a sample of students in their fourth year and graduates from four different higher conservatories. They were asked to complete a questionnaire to provide information about their opinions, experiences, and knowledge regarding how they use memory. Children in training were investigated through a case study to examine what it entails to design learning activities aimed at facilitating the memory capacity of people who are just beginning to learn music.Author
Language
Catalan
Publication date
2013-07-23Extension
208 p.
Keywords
Recommended citation
This citation was generated automatically.
Documents to download
4.180Mb
This item appears in the following Collection(s)
- ESM sèrie - TFG [237]
Rights
Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/
Related Items
Displaying related items by Title and Subject.
-
Els tres mons de l’aprenentatge: la vida a l’aula: els contextos on l’aprenentatge té lloc [infografia]
Departament d'Educació. Servei d'Èxit Educatiu i Noves Oportunitats (2021) -
Escena col·lectiva transdisciplinària: una aproximació didàctica a l'aula de música
Blanco Aloy, Cristina (2015-07-09)La transdisciplinarietat no és un fenomen nou, però la seva aplicació real en els camps artístics i educatius no té el seguiment ni la justificació que mereixeria. Aquest TFG analitza una proposta de ...La transdisciplinariedad no es un fenómeno nuevo, pero su aplicación real en los campos artísticos y educativos no tiene el seguimiento ni la justificación que merecería. Este TFG analiza una propuesta ...Transdisciplinarity is not a new phenomenon, but its real application in the fields of education and artistic creation lacks the attention and justification it deserves. This TFG analyzes a proposal of ... -
El cervell a l’escenari: una aproximació a l’estudi del cervell, amb les implicacions que té tant per a la pràctica com per a la pedagogia de la música
Coll, Xavier, 1960- (2017-02-22)Aquest treball vol ser una aproximació a l’estudi del cervell des d’una perspectiva neurològica i psicològica, amb les implicacions que això comporta tant per a la pràctica com per a la pedagogia de la ...Este trabajo pretende ser una aproximación al estudio del cerebro, desde el punto de vista neurológico y psicológico, con las implicaciones que tiene tanto para la práctica como para la pedagogía de la ...This work aims to offer an approach to the study of the brain from both neurological and psychological perspectives, considering its implications for the practice and pedagogy of music. It seeks to ...






