Memoritzar avui dia a l’aula de música : nous recursos en base a la investigació contemporània de la memòria


Document Type
Project / Final year job or degree
Abstract
Aquest projecte final vol ser un acostament senzill, però amb voluntat de rigorositat respecte a la capacitat mnemònica en el context de l’ensenyament i l’aprenentatge musical. Bàsicament està estructurat en dos grans blocs. D’una banda el marc teòric, el qual proporciona una visió general del funcionament de la memòria a nivell neurològic, psicològic i musical, i dels tipus de memòria existents dels quals ens podem servir per a memoritzar. De l’altra faig una recerca sobre quin paper juga la memòria musical tant en músics formats com en nens que comencen a aprendre música.
Els musics formats són representats per una mostra d’alumnes de quart curs i graduats de quatre conservatoris superiors diferents, als que a través d’un qüestionari se’ls demana informació per conèixer de primera mà la seva opinió, vivències i coneixements sobre com utilitzen la memòria. Els nens en formació s’investiguen a través d’un estudi de cas amb la intenció de comprovar què suposa dissenyar activitats d’aprenentatge orientades a facilitar la capacitat de la memòria de les persones que estan començant a aprendre música.
Este proyecto final quiere ser un acercamiento sencillo, pero con voluntad de rigurosidad respecto a la capacidad mnemónica en el contexto de la enseñanza i el aprendizaje musical. Básicamente está estructurado en dos grandes bloques. Por un lado el marco teórico, el cual proporciona una visión general del funcionamiento de la memoria a nivel neurológico, psicológico i musical, i de los tipos de memoria existentes de los cuales nos podemos servir para memorizar. Por otro lado hago una búsqueda sobre qué papel juega la memoria musical tanto en músicos formados como en niños que empiezan a aprender música.
Los músicos formados están representados por una muestra de alumnos de cuarto curso i graduados de cuatro conservatorios superiores distintos, a los que a través de un cuestionario se les pide información para conocer de primera mano su opinión, vivencias i conocimientos sobre como utilizan la memoria. Los niños en formación se investigan mediante un estudio de caso con la intención de comprobar que supone diseñar actividades de aprendizaje orientadas a facilitar la capacidad de la memoria de las personas que están empezando a aprender música.
This final project is a simple, but rigorous approach to the mnemonic capacity within a musical learning and teaching context. Basically, the project is structured in two chief blocks. On the one hand, there is the theoretic setting. This provides two main points, a general vision of memory function, in a neurological, psychological and musical level, and a vision of the existing memories that can help us to memorize. On the other hand, I have done a research about what role plays the musical memory with both trained musicians and children who are starting to learn music.
Trained musicians are represented by a sample of students who are studying their fourth year and by graduates from four different higher conservatories. They are both requested to answer a questionnaire for providing information about their opinion, experiences and knowledge related to how use they the memory. Student children are investigated by a case study for checking what supposes to design learning activities oriented to facilitate the memory’s capacity in people who are just beginning to learn music.
Author
Language
Catalan
Publication date
2013-07-23Extension
208 p.
Subject (LEMAC)
Documents to download
4.180Mb
This item appears in the following Collection(s)
- ESM sèrie - TFG i TFM [250]
Rights
Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/
Related Items
Displaying related items by Title and Subject.
-
Els tres mons de l’aprenentatge: la vida a l’aula: els contextos on l’aprenentatge té lloc [infografia]
Departament d'Educació. Servei d'Èxit Educatiu i Noves Oportunitats (2021) -
Recursos i aplicacions en línia per a l'ensenyament i l'aprenentatge
Coromina Cabeceran, Júlia (2020-02) -
Escena col·lectiva transdisciplinària : una aproximació didàctica a l'aula de música
Blanco Aloy, Cristina (2015-07-09)La transdisciplinarietat no és un fenomen nou, però la seva aplicació real en els camps artístics i educatius no té el seguiment ni la justificació que mereix. Aquest TFG analitza una proposta de creació ...La transdisciplinariedad no es un fenómeno nuevo, pero su aplicación real en los campos artísticos y educativos no tiene el seguimiento ni la justificación que merece. Este TFG analiza una propuesta de ...Transdisciplinarity is not a new phenomenon, but it’s real application in the fields of education and artistic creation doesn’t have the following and the justification it deserves. This TFG analizes a ...