Més enllà de la cobla : el repertori per a tenora en formacions simfòniques
Tipus de document
Projecte/Treball fi de carrera o de grau
Resum
El repertori simfònic per a tenora és un camp molt desconegut entre els intèrprets d'aquest instrument i poc estudiat des del punt de vista musicològic. Tot i això, tot feia pensar que hi havia d'haver repertori simfònic ja que la tenora es va crear al segle XIX per a ser tocada en bandes militars i orquestres simfòniques, concebuda com a oboè tenor. Aquest treball està encarat en estudiar com i per què s'ha incorporat la tenora en formacions simfòniques, tant bandes com orquestres, des de la presentació que en va fer Andreu Toron a Perpinyà el 1850 fins a l'actualitat, per observar què passa en cadascun dels períodes històrics, polítics i socials, i també per entendre els motius pels quals diversos compositors han utilitzat l'instrument en les seves obres –a partir de l'estudi de l'encàrrec de l'obra, l'intèrpret i el moment de l'estrena. Per a fer-ho, s'ha pres com a punt de partida un llistat d'obres no exhaustiu elaborat en el procés de recerca.
El repertorio sinfónico para tenora es un campo muy desconocido entre los intérpretes de este instrumento y poco estudiado des del punto de vista musicológico. Aun así, todo apuntaba a que debía de haber repertorio sinfónico ya que la tenora se creó el siglo XIX para ser tocada en bandas militares y orquestas sinfónicas, concebida como oboe tenor. Este trabajo pretende estudiar cómo y por qué se ha incorporado la tenora en formaciones sinfónicas, tanto bandas como orquestas, des de la presentación que hizo de ella Andreu Toron a Perpiñán el 1850 hasta la actualidad, pera observar qué pasa en cada uno de los períodos
históricos, políticos y sociales, y a la vez para entender los motivos por los que diferentes compositores han utilizado el instrumento en sus obras –a partir del estudio del encargo de la obra, el intérprete y el momento del estreno. Para ello se ha tomado como punto de partida un listado de obras no exhaustivo elaborado en el proceso de investigación.
The symphonic repertoire for tenora is a very unknown field among the performers of this instrument and little studied from the musicological point of view. However, everything meant that there was to be a symphonic repertoire since the tenora was created in the nineteenth century to be played in military bands and symphonic orchestras, conceived as a tenor oboe. This work is focused on studying how and why the tenora has been incorporated into symphonic formations, both wind bands and orchestras, from the presentation that made Andreu Torón in Perpignan in 1850 until today, to observe what happens in each of the historical, political and social periods, and also to understand the reasons why several composers have used the instrument in their works –from the study of the commission of the work, the performer and the moment of the premiere. To do this, it was taken as starting point a list of non-exhaustive works elaborated in the research process.
Autor/a
Llengua
Català
Data de publicació
2019-06Extensió
93 p.
Matèries (LEMAC)
Documents per descarregar
18.00Mb
Aquest element apareix en la col·lecció o col·leccions següent(s)
- ESM sèrie - TFG i TFM [250]
Drets
Excepte que s'indiqui una altra cosa, la llicència de l'ítem es descriu com http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Ítems relacionats
Mostrant ítems relacionats per Títol i Matèria.
-
El piano francès dels segles XX i XXI : una breu investigació per al disseny d'un repertori de concert
Farré Rozada, Laura (2015-07-06)Aquest projecte pretén estudiar les aportacions de Messiaen, Dutilleux i Boulez en l’escriptura pianística, analitzant-ne la transcendència en el terreny interpretatiu actual. Per tal d’assolir aquest ...Este proyecto pretende realizar un estudio acerca de las aportaciones de Messiaen, Dutilleux y Boulez en la escritura para piano, analizando su trascendencia en el terreno interpretativo actual. Con tal ...The main goal of this project relays on studying the contributions of Messiaen, Dutilleux and Boulez to the piano literature, analysing its significance nowadays in performance terms. With these targets ... -
Compendi de passatges solístics per a flabiol i tamborí : de sardanes i música per a cobla de Pep Ventura a Josep Maria Bernat
Fontelles i Ramonet, Albert (2015-06)L’objectiu d’aquest projecte ha estat realitzar un compendi de passatges solístics per a flabiol i tamborí provinents de sardanes i de música per a cobla d’un període determinat: des de Pep Ventura ...El objetivo de este proyecto ha sido realizar un compendio de pasajes solísticos para (flabiol i tamborí) procedentes de sardanas y de música para cobla de un periodo determinado: desde Pep Ventura ...The aim of this project was to make a compilation of solistic passages for (flabiol i tamborí) originating from "sardanes" and cobla music of a certain period of time: from Pep Ventura (1817-1875) to ... -
Aportacions tímbriques de la guitarra elèctrica en un context orquestral : la guitarra elèctrica a la composició contemporània
Vives Llimona, Aleix (2019-06)"Aportacions tímbriques de la guitarra elèctrica en un context orquestral" és un recorregut per la història de la guitarra elèctrica des dels seus orígens fins a l'actualitat, a través de les revolucions ..."Aportaciones tímbricas de la guitarra eléctrica en un contexto orquestal" es un recorrido por la historia de la guitarra eléctrica des de sus inicios hasta la actualidad, a través de las revoluciones ..."Timbric Contributions of the electric guitar in an orchestral context" is a journey through the history of the electric guitar from its beginnings to the present, through the technological and social ...