L'ornamentació lliure en les sonates metòdiques de Telemann


Document Type
Master's final project
Resum
Durant la primera meitat del segle XVIII, l'ornamentació de la melodia en els moviments lents sovint no s'anotava a la partitura, i es deixava en mans de l'intèrpret la seva improvisació. És, per tant, una de les decisions interpretatives que el músic actual ha de prendre a l'hora d'abordar aquest repertori. Una de les fonts més útils per estudiar aquesta pràctica històrica són les sonates metòdiques de Telemann. El primer moviment lent de cadascuna de les dotze sonates té una melodia simple i una melodia ornamentada. En aquest treball s'estudiaran els ornaments que Telemann utilitzà i es classificaran per a tal de confeccionar una taula d'ornaments. Aquesta taula serà útil per decorar altres obres de Telemann i d'autors contemporanis que escriguessin en el mateix estil.Resumen
Durante la primera mitad del siglo XVIII, la ornamentación de la melodía en los movimientos lentos a menudo no se escribía en las partituras, y se dejaba en manos del intérprete su improvisación. Se trata, pues, de una de las decisiones interpretativas que el músico actual debe tomar al abordar este repertorio. Una de las fuentes más útiles para estudiar esta práctica histórica son las sonatas metódicas de Telemann. El primer movimiento lento de cada una de las doce sonatas tiene una melodía simple y otra ornamentada. En este trabajo se estudiarán los ornamentos que Telemann empleó y se clasificarán para elaborar una tabla de ornamentos. Esta tabla será de utilidad para decorar otras obras de Telemann y de autores contemporáneos que escribieran en el mismo estilo.Abstract
During the first half of the eighteenth century, it was common not to write down ornamentations in slow movements. Their improvisation was left to the performer’s discretion. This is one of the interpretative challenges that modern performers face today when playing such repertoire. One of the most useful sources for studying this historical practice is Telemann's methodical sonatas. The first slow movement in each of these twelve sonatas contains a simple melody and an ornamented one. In this work, Telemann's ornaments will be studied and classified in order to create an ornament table. This table will be useful to embellish other works by Telemann and contemporary composers who wrote in the same style.Author
Language
Catalan
Publication date
2014-07Extension
80 p.
Subject (LEMAC)
Keywords
Recommended citation
This citation was generated automatically.
Documents to download
1.960Mb
This item appears in the following Collection(s)
- ESM sèrie - TFM [20]
Rights
Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Related Items
Displaying related items by Title and Subject.
-
El vincle entre la música vocal i instrumental de J. Brahms: anàlisi musical i semiòtica dels seus Opp. 2, 3, 6 i 7
Varas Rosés, Eric (2019-06)Aquest treball gira entorn de l’obra primerenca del compositor Johannes Brahms. S’hi estudia la relació entre l’obra per a veu i piano i la de piano solista. Concretament, s’hi presenten un conjunt ...Este trabajo se centra en la obra de juventud del compositor Johannes Brahms. Se estudia la relación entre la obra para voz y piano y la de piano solista. Concretamente, se llevan a cabo un conjunto de ...This work focuses on the early compositions of the composer Johannes Brahms. It examines the relationship between his works for voice and piano and those for solo piano. Specifically, a set of semiotic ... -
Johann Sebastian Bach en la música de Robert Schumann : 6 Sonates i Partites per violí BWV 1001-1006
Santiago Carrillo, Andrea (2020-06)L'acompanyament que va escriure Robert Schumann de les 6 Sonates i Partites BWV 1001–1006 per a violí de Johann Sebastian Bach porta a plantejar-se el motiu de la seva composició. Per tal de donar una ...El acompañamiento que escribió Robert Schumann de las 6 Sonatas y Partitas BWV 1001–1006 para violín de Johann Sebastián Bach lleva a plantearse el motivo de su composición. Con el fin de dar una ...The accompaniment that Robert Schumann wrote of the six Sonatas and Partitas BWV 1001–1006 for violin by Johann Sebastian Bach leads us to consider the reason for its composition. In order to give an ... -
Les Variacions Goldberg
Gallén Muñoz, Andreu (2011-12-21)L’Ària amb diverses variacions BWV 988, quarta part dels Clavier-Übung, de Johann Sebastian Bach, és una obra que ha estat objecte de molts estudis. La seva extrema bellesa, el sobrenom amb què avui la ...El aria con diversas variaciones BWV 988, cuarta parte de los Clavier-Übung, de Johann Sebastian Bach, es una obra que ha sido objeto de muchos estudios. Su extrema belleza, el sobrenombre con el que ...The Aria with diverse Variations BWV 988, the fourth part of Clavier-Übung, by Johann Sebastian Bach, is a piece thathas been widely studied. Factors such as its extreme beauty; the name by which it is ...





