Abans del jazz: el saxo en l'òpera francesa del segle XIX
Document Type
Project / Final year job or degree
Abstract
El saxòfon, inventat a mitjans del segle XIX, va ser utilitzat abans en l’òpera que en la música orquestral. En aquest treball s’ha pretès elaborar un llistat amb les òperes en les quals hi intervé l’instrument, focalitzant l’estudi en les òperes franceses del segle XIX i principis del XX. S’ha analitzat el paper que realitza el saxo en cada obra en relació a la música i l’argument, posant èmfasi en l’aspecte hermenèutic, alhora que s’ha intentat entendre els motius que han portat als compositors a incloure’l en les seves òperes. Des de la primera òpera amb saxo, Le dernier roi de Juda (1844), de Georges Kastner, en la qual utilitza un saxo baix, fins a La Légende de Saint Christophe (1915), de Vincent d’Indy, s’ha estudiat l’evolució
del paper del saxòfon en diferents òperes i la seva simbologia.
El saxofón, inventado a mediados del siglo XIX, fue utilizado antes en la ópera que en la música orquestal. En este trabajo se ha pretendido elaborar un listado con las óperas en las que interviene el instrumento, focalizando el estudio en las óperas
francesas del siglo XIX y principios del XX. Se ha analizado el papel que realiza el saxo en cada obra en relación a la música y al argumento, poniendo énfasis en el aspecto hermenéutico, a la vez que se ha intentado entender los motivos que han llevado a los compositores a incluirlo en sus óperas. Desde la primera ópera con saxo, Le dernier roi de Juda (1844), de Georges Kastner, en la cual utiliza un saxo bajo, hasta La Légende de Saint Christophe (1915), de Vincent d’Indy, se ha estudiado la evolución del papel del saxofón en diferentes óperas y su simbología.
The saxophone, invented in the mid-nineteenth century, it was used earlier in the opera than in orchestral music. In this work it has tried to develop a list of operas in which the instrument takes part in, focusing the study on French operas of the nineteenth century and early twentieth century. It has analyzed the role that the saxophone plays in each work in relation to the music and the story, emphasizing the hermeneutical aspect, at the same time that it has tried to understand the reasons that led composers to include it in their operas. From the first opera with sax, Le dernier roi de Juda (1844), of Georges Kastner, which uses a bass
saxophone, to La Légende de Saint Christophe (1915), of Vincent d’Indy, it has studied the evolution of the role of the saxophone in various operas and its symbolism.
Author
Language
Catalan
Publication date
2016-06Extension
98 p.
Subject (LEMAC)
Documents to download
This item appears in the following Collection(s)
- ESM sèrie - TFG i TFM [250]
Rights
Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Related Items
Displaying related items by Title and Subject.
-
El piano francès dels segles XX i XXI : una breu investigació per al disseny d'un repertori de concert
Farré Rozada, Laura (2015-07-06)Aquest projecte pretén estudiar les aportacions de Messiaen, Dutilleux i Boulez en l’escriptura pianística, analitzant-ne la transcendència en el terreny interpretatiu actual. Per tal d’assolir aquest ...Este proyecto pretende realizar un estudio acerca de las aportaciones de Messiaen, Dutilleux y Boulez en la escritura para piano, analizando su trascendencia en el terreno interpretativo actual. Con tal ...The main goal of this project relays on studying the contributions of Messiaen, Dutilleux and Boulez to the piano literature, analysing its significance nowadays in performance terms. With these targets ... -
La viola en la Francia del siglo XIX
Mullor Martínez, Lucía (2018-06)Este trabajo nace del interés por conocer en qué momento Francia protagoniza la independencia instrumental de la viola, como ejemplo de lo que estaba pasando en el resto de Europa. Los objetivos se ...Aquest treball neix de l'interès per conèixer en quin moment viu França l’independència instrumental de la viola, com exemple del que estava passant a la resta d’Europa. Els objectius s’articulen en ...This dissertation is born from the interest to know when the viola got independent in France as an example of what Europe was living. The main goal is to try to discover repertoire and go into detail ... -
Construcción del saxofón: problemas mecánicos y soluciones
Campos Collado, Javier (2022-06)Con este trabajo he querido realizar una investigación sobre el mecanismo de los saxofones. Sobre cómo se han ido perfeccionando, corrigiendo problemas y/o facilitando su uso a lo largo de los ...Amb aquest treball he volgut realitzar una investigació principalment sobre el mecanisme dels saxofons. Sobre com s'han anat perfeccionant, corregint problemes i/o facilitant el seu ús al llarg dels ...With this work I wanted to carry out an investigation mainly on the mechanism of the saxophones. About how they have been perfected, correcting problems and/or facilitating their use over the years. I ...