Intolleranza 1960: L'òpera de la consciència
Document Type
Project / Final year job or degree
Abstract
L’eix vertebrador d’aquest Treball de Fi de Grau és l’estudi de l’obra Intolleranza 1960 del compositor italià Luigi Nono (1924-1990). Conegut per ser una de les personalitats més rellevants i controvertides dels Internationale Ferienkurse für Neue Musik de Darmstadt, la creació de Nono dialoga directament amb alguns dels debats estètics i polítics més determinants per a la música contemporània. Prenent com a base la lectura de la seva obra assagística, en què el compositor exposa les idees polítiques i estètiques que hi ha a la base de la seva obra compositiva, proposo una anàlisi de l’articulació del compromís polític i artístic de Nono a Intolleranza 1960 a partir de les nocions de responsabilitat històrica, nou teatre musical, prossemització i ús expressiu de la sèrie intervàlica.
Paraules clau: òpera, nou teatre musical, responsabilitat històrica.
Este Trabajo de Fin de Grado se articula alrededor del estudio de la obra Intolleranza 1960 del compositor italiano Luigi Nono (1924-1990). Conocido por ser una de las personalidades más relevantes y controvertidas de los Internationale Ferienkurse für Neue Musik de Darmstadt, la creación de Nono dialoga directamente con algunos de los debates estéticos y políticos más determinantes para la música contemporánea. Tomando como base la lectura de su obra ensayística, en la que el compositor expone ideas políticas y estéticas que estructuran su obra compositiva, propongo un análisis de la articulación del compromiso político y artístico de Nono en Intolleranza 1960 a partir de las nociones de responsabilidad histórica, nuevo teatro musical, prosemización y uso expresivo de la serie interválica.
Palabras clave: ópera, nuevo teatro musical, responsabilidad histórica.
The main purpose of this Final Degree Project is to study the work Intolleranza 1960 by the Italian composer Luigi Nono (1924-2990). Known as one of the most relevant and controversial personalities of the Internationale Ferienkurse für Neue Musik of Darmstadt, Nono’s creation establishes a dialogue with some of the most significant aesthetic and political debates about contemporary music. On the basis of the reading of his essays, in which the composer presents the political and aesthetic ideas that ground his compositions, this Project analyses the articulation of Nono’s political and artistic engagement in Intolleranza 1960 using the concepts historical responsibility, new musical theatre, prossemizzazione and expressive use of the intervallic row.
Keywords: opera, new musical theatre, historical responsibility.
Author
Language
Catalan
Publication date
2022-06Extension
60 p.
Subject (LEMAC)
Documents to download
3.610Mb
This item appears in the following Collection(s)
- ESM sèrie - TFG i TFM [250]
Rights
Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
Related Items
Displaying related items by Title and Subject.
-
Ópera y literatura : del mito clásico a la novela romántica
Serra Heredia, Marina (2015-07-14)Este proyecto intenta profundizar en la relación entre la ópera y la literatura. La estrecha relación entre los movimientos literarios en el transcurso de los siglos y el desarrollo de la ópera como ...Aquest projecte intenta aprofundir en la relació entre l’òpera i la literatura. L’estreta relació entre els moviments literaris en el transcurs dels segles i el desenvolupament de l’òpera com a nou ...This project aims to go deeply into the relationship between opera and literature. The tight relationship between the literary movements in the course of the centuries and the development of opera as a ... -
La heroína trágica en la ópera : personajes femeninos de la tragèdie lyrique y el dramma per musica
Paterson Marco, Virginia (2013-07-17)El antiguo arte de la tragedia griega volvió a revivir entre las décadas de 1570 y 1580 gracias a la Camerata Florentina, que la convirtió en el punto de partida de un nuevo género: la opera. El gran ...L'antic art de la tragèdia grega va tornar a reviure entre les dècades de 1570 i 1580 gràcies a la Camerata Florentina, que la va convertir en el punt de partida d'un nou gènere: l'opera. El gran interès ...The ancient art of the greek tragedy returned to re-live between the decades of 1570 and 1580 thanks to the Camerata Florentina, which turned her into the point of item of a new kind: the opera. The ... -
El piano francès dels segles XX i XXI : una breu investigació per al disseny d'un repertori de concert
Farré Rozada, Laura (2015-07-06)Aquest projecte pretén estudiar les aportacions de Messiaen, Dutilleux i Boulez en l’escriptura pianística, analitzant-ne la transcendència en el terreny interpretatiu actual. Per tal d’assolir aquest ...Este proyecto pretende realizar un estudio acerca de las aportaciones de Messiaen, Dutilleux y Boulez en la escritura para piano, analizando su trascendencia en el terreno interpretativo actual. Con tal ...The main goal of this project relays on studying the contributions of Messiaen, Dutilleux and Boulez to the piano literature, analysing its significance nowadays in performance terms. With these targets ...