La heroína trágica en la ópera : personajes femeninos de la tragèdie lyrique y el dramma per musica
Tipus de document
Projecte/Treball fi de carrera o de grau
Resum
El antiguo arte de la tragedia griega volvió a revivir entre las décadas de 1570 y 1580 gracias a la Camerata Florentina, que la convirtió en el punto de partida de un nuevo género: la opera. El gran interés del Renacimiento por revivir el drama del mundo clásico trae como consecuencia el nacimiento de la protagonista de nuestro estudio: la heroína trágica operística.
El objetivo del proyecto es el análisis de los personajes femeninos de la tragedia clásica y su posterior conversión en heroínas de las óperas de inspiración clásica. La literatura griega creó una serie de personajes femeninos que adquirieron un protagonismo inusitado en la época y que, posteriormente, cautivaron a los compositores de ópera.
A través de esta investigación trataremos de hallar las razones históricas, sociales, políticas o psicológicas que están detrás del origen de la heroína trágica. Igualmente se estudiarán las diversas características que fue desarrollando y que la definirían como personaje hasta que el mundo operístico la convirtió en la protagonista absoluta de la escena lírica.
L'antic art de la tragèdia grega va tornar a reviure entre les dècades de 1570 i 1580 gràcies a la Camerata Florentina, que la va convertir en el punt de partida d'un nou gènere: l'opera. El gran interès del Renaixement per reviure el drama del món clàssic porta com a conseqüència el naixement de la protagonista del nostre estudi: l’heroïna tràgica operística.
L'objectiu del projecte és l'anàlisi dels personatges femenins de la tragèdia clàssica i la seva posterior conversió en heroïnes de les òperes d'inspiració clàssica. La literatura grega va crear una sèrie de personatges femenins que van adquirir un protagonisme inusitat en l'època i que, posteriorment, van captivar als compositors d’òpera.
A través d'aquesta recerca tractarem de trobar les raons històriques, socials, polítiques o psicològiques que estan darrere de l'origen de l'heroïna tràgica. Igualment s'estudiaran les diverses característiques que va ser desenvolupant i que la definirien com a personatge fins que el món operístic la va convertir en la protagonista absoluta de l’escena lírica.
The ancient art of the greek tragedy returned to re-live between the decades of 1570 and 1580 thanks to the Camerata Florentina, which turned her into the point of item of a new kind: the opera. The great interest of the Renaissance to re-live through the drama of the classic world brings as consequence the birth of the protagonist of our study: the tragic operatic
heroine.
The target of the project is the analysis of the feminine prominent figures of the classic tragedy and his later conversion in heroines of the operas of classic inspiration. Greek literature created a series of feminine prominent figures who acquired an unusual protagonism at the time and who, later, captivated the composers of opera.
Across this investigation we will try to find the historical, social, political or psychological reasons that are behind the origin of the tragic heroine. Equally there will be studied the diverse characteristics that it was developing and that would define her as a personage until the operatic world turned her into the absolute protagonist of the lyric scene.
Autor/a
Llengua
Castellà
Data de publicació
2013-07-17Extensió
340 p.
Matèries (LEMAC)
Documents per descarregar
PF Virginia Paterson Marco.pdf
19.00Mb
Aquest element apareix en la col·lecció o col·leccions següent(s)
- ESM sèrie - TFG i TFM [250]
Drets
Excepte que s'indiqui una altra cosa, la llicència de l'ítem es descriu com http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/
Ítems relacionats
Mostrant ítems relacionats per Títol i Matèria.
-
Ópera y literatura : del mito clásico a la novela romántica
Serra Heredia, Marina (2015-07-14)Este proyecto intenta profundizar en la relación entre la ópera y la literatura. La estrecha relación entre los movimientos literarios en el transcurso de los siglos y el desarrollo de la ópera como ...Aquest projecte intenta aprofundir en la relació entre l’òpera i la literatura. L’estreta relació entre els moviments literaris en el transcurs dels segles i el desenvolupament de l’òpera com a nou ...This project aims to go deeply into the relationship between opera and literature. The tight relationship between the literary movements in the course of the centuries and the development of opera as a ... -
Més enllà de la cobla : el repertori per a tenora en formacions simfòniques
Rodríguez Malé, Rosa Maria (2019-06)El repertori simfònic per a tenora és un camp molt desconegut entre els intèrprets d'aquest instrument i poc estudiat des del punt de vista musicològic. Tot i això, tot feia pensar que hi havia d'haver ...El repertorio sinfónico para tenora es un campo muy desconocido entre los intérpretes de este instrumento y poco estudiado des del punto de vista musicológico. Aun así, todo apuntaba a que debía de haber ...The symphonic repertoire for tenora is a very unknown field among the performers of this instrument and little studied from the musicological point of view. However, everything meant that there was to ... -
Música y espiritualidad en la obra de Fernando Sor (1778-1839) : un estudio preliminar
Bettinotti Farell, Juan Pablo (2021-09)En este trabajo se estudia la espiritualidad presente en la obra para guitarra de Fernando Sor, a través de su producción religiosa –la que se conserva hasta la actualidad– y de su música para guitarra. ...En aquest treball s'estudia l'espiritualitat present en l'obra per a guitarra de Ferran Sor, a través de la seva producció religiosa -la que es conserva fins a l'actualitat- i de la seva música per a ...This work studies the spirituality present in Fernando Sor's work for guitar, through his religious production –which is preserved to this day– and his music for guitar. This production is fully part ...