dc.description.abstract | El Treball de Recerca o TR és una investigació que fa tot l’alumnat de batxillerat, per desenvolupar les competències en recerca, tractament de la informació, expressió i argumentació. Suposa el 10 % de la qualificació final del batxillerat.
És recomanable que l’alumne o alumna triï un tema accessible, que tingui unes fonts o materials fàcilment comprensibles i al seu abast, que en domini la metodologia, que encaixi amb la seva orientació professional i sigui un tema que li interessi.
El tutor o tutora pot acompanyar l’alumne o alumna per determinar el tipus de recerca i formular-ne l’objectiu, determinar-ne el mètode, les tècniques i els procediments, per obtenir el millor resultat.
Un cop decidit el tema, l’enfocament, els objectius i la metodologia, cal fer una pluja d’idees, per crear un índex provisional i una planificació correcta.
És molt habitual que durant el mes de novembre del primer curs de batxillerat es demani a l’alumne o alumna que determini el tema i un mes més tard que lliuri l’esborrany de l’índex, els objectius, la hipòtesi i la metodologia. Les fases de documentació, de buidatge, de redacció i de revisió culminaran amb l’entrega final i la presentació oral, aproximadament un any després.
Cal ser flexibles, tant amb el calendari com amb el procés d’investigació. La ciència consisteix a fer proves que validin o no una hipòtesi i que serveixin per seguir un camí o prendre’n d’altres. Refutar una hipòtesi també és una molt bona conclusió.
És essencial la qualitat de l’expressió escrita i evitar caure en el plagi, així com la coherència dels aspectes formals del document escrit. A més, les il·lustracions han d’estar justificades.
Per treure el màxim rendiment de la presentació oral, cal estructurar la informació amb el suport de diapositives. | ca |