Els baixonets a Catalunya : una aproximació organològica, funcional i del repertori : el fons musical de Canet de Mar
Tipo de documento
Proyecto / Trabajo fin de carrera o de grado
Resumen
Aquest treball fa un estudi dels baixonets a Catalunya des de les perspectives organològica, funcional i del repertori. A partir de les informacions aportades pels instruments originals, pels tractats i per estudis especialitats, es defineixen una tipologia instrumental pròpiament hispànica, i unes funcions principalment relacionades amb la música vocal religiosa de mitjans del segle XVI a mitjans del segle XVIII. Posteriorment, es realitza un estudi de la música amb baixonet a la localitat
de Canet de Mar. A partir del treball de camp al seu arxiu parroquial, es compilen vuit obres específiques per a baixonet, se'n transcriuen alguns manuscrits, i se'n defineixen els principals aspectes formals i funcionals. El cas de Canet de Mar es pot considerar com un exemple més o menys representatiu de la pràctica instrumental i del repertori específic del baixonet a Catalunya a finals del segle XVII i començaments del segle XVIII.
Este trabajo hace un estudio de los bajoncillos en Cataluña desde las perspectivas organológica, funcional y del repertorio. A partir de las informaciones aportadas por los instrumentos originales, por tratados y por estudios especializados, se definen una tipología instrumental propiamente hispánica, i unas funciones principalmente relacionadas con la música vocal religiosa de mediados del siglo XVI a mediados del siglo XVIII. Posteriormente, se realiza un estudio de la música con bajoncillo en la localidad de Canet de Mar. A partir del trabajo de campo en su archivo parroquial, se recopilan ocho obras específicas para bajoncillo, se transcriben algunos manuscritos, y se definen sus principales aspectos formales y funcionales. El caso de Canet de Mar se puede considerar como un ejemplo más o menos representativo de la práctica instrumental y del repertorio específico del bajoncillo en Cataluña a finales del siglo XVII y principios del siglo XVIII.
This work comprises a study of the soprano, alto and tenor dulcians in Catalonia, the baixonets, from organological, functional and repertory perspectives. From the information provided by the original instruments, along with treatises and specialized works, a particular hispanic instrumental typology is defined, as well as certain functions related principally with the religious vocal music from the mid-16th to mid-18th century. Subsequently, a study of baixonet music is carried out in the town of Canet de Mar. From fieldwork in the parish archives there, eight specific works for baixonets are compiled, some manuscripts are transcribed and the principal formal and functional aspects are defined. The case of Canet de Mar can be considered a more or less representative example of the instrumental practice and the specific repertoire for the baixonet in Catalonia at the end of the 17th and beginning of the 18th century.
Autor/a
Lengua
Catalán
Fecha de publicación
2013-07-23Extensión
188 p.
Materias (LEMAC)
Documentos para descargar
PF Efrem Sebastià Ortigosa.pdf
58.26Mb
Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)
- ESM sèrie - TFG i TFM [250]
Derechos
Excepto si se señala otra cosa, la licencia del ítem se describe como http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/
Ítems relacionados
Mostrando ítems relacionados por Título y Materia.
-
Els usos musicals a la Cardona del 1700 : una aproximació a partir dels registres de comptabilitat en el període 1686-1737
Ventosa Molner, Francesc Xavier (2018-06)Durant la Guerra Civil espanyola es destruí bona part del patrimoni de l’Església de Sant Miquel i Sant Vicenç de Cardona. Es cremà l’orgue i gairebé la totalitat de l’arxiu musical que posseïa. Sense ...Durante la Guerra Civil española se destruyó buena parte del patrimonio de la Iglesia de San Miquel y San Vicente de Cardona. Se quemó el órgano y casi la totalidad del archivo musical que poseía. Sin ...During the Spanish Civil War, a large part of the Church of Sant Miquel and Sant Vicenç’s patrimony in Cardona was destroyed. The organ and almost the entire musical archive of the church were burned ... -
El bajón tapado : aproximació a una tècnica interpretativa oblidada
Llofriu Prohens, Antoni (2021-06) -
El uso de la trompa en las catedrales gallegas : una visión generalizada de las capillas de música en Galicia y el papel de la trompa como instrumento integrante en las mismas entre los siglos XIV y XIX
Vidal Rodríguez, Ismael (2015-07-09)Durant poc més d’un segle d’investigacions sobre les capelles musicals a les catedrals peninsulars, i concretament a Galícia, s’ha recopilat important informació sobre la música en aquest context. Així ...Durante algo más de un siglo de investigaciones sobre las capillas musicales en las catedrales peninsulares, y expresamente en Galicia, se ha recopilado importante información acerca de la música en ...For more than a century researchers have been studying the importance of the horn in the chapels of Galicia. The horn has always held a privileged position in chapel and cathedral music for both historical ...